Op zaterdag 1 oktober 2011 varen we van Hardenberg naar Ommen.
Er zijn twee mogelijke vertrekpunten om zo 20 of 25 km te varen
Vertrekpunt 1 (25 km)
Verzamelen: 9:00 uur
Vertrek: 9:30 uur
Afstand: 25 km met 3 overdragingen bij stuwen.
Verzamelpunt 1: Loozense Linie (Hardenbergerweg 23 Loozen)
N 52 35.392 E 6 39.468
Route informatie: De weg N34 van Ommen naar Emmen.
Vanaf het westen/zuiden:
Afslag Hardenberg Oost - ziekenhuis tot 1ste stoplichten.
Linksaf richting Gramsbergen (Gramsbergerweg).
Na de afslag Radewijk is een 60 km/u beperking bij Landhoeve Zwieseborg,
daar linksaf naar de parkeerplaats.
Vanaf het noorden:
Afslag Gramsbergen. Na 1200 m rechtsaf richting Hardenberg (Hardenbergerweg)
Na de bebouwde komt een 60 km/u beperking bij Landhoeve Zwieseborg,
daar rechtsaf naar de parkeerplaats.
Vertrekpunt 2:
Verzamelen: 09:45 uur
Vertrek: ca 10:30 uur tegelijk met de eerste groep
Afstand: 20 km met 2 overdragingen bij stuwen.
Verzamelpunt 2: stuw “de Koppel” Vechtstraat/Stuwdijk Hardenberg
N 52 34.057 E 6 37.061
Route: De weg N343 van Oldenzaal naar Hardenberg
Bij de rotonde richting Hardenberg Bruchterweg na AVIA benzinestation linksaf Vechtstraat.
Er zijn kampeermogelijkheden bij begin en eindpunt:
Loozense linie: http://www.zwieseborg.nl/index.php?id=59
Ommen: http://www.koeksebelt.nl/nl/
Tochtleiding: waterTon GSM: 06-472-678-85
Opgave: per mail: waterton@xs4all.nl tot vrijdag 30 sept 13:00
Uitrusting: reserve droge kleding, weinig mogelijkheden om de tocht af te breken.
Geen horecagelegenheden onderweg, dus alles mee nemen.
Route omschrijving:
Loozense Linie – stuw “de Koppel” (5,6 km) start in een aan de Vecht terug gegeven oude rivierbocht.
Na ca 3 km varen verschijnt Hardenberg op de linker oever. Doordat het “Vechtpark” in uitvoering is, veranderd de ‘skyline’ van de stad. Wij varen door tot de kanosteiger links. Overdragen helling met trap naar beneden. Met de 20km- vaarders erbij varen we verder.
Stuw “de Koppel” – stuw Diffelen (12,6 km) We missen het verkeerslawaai van de N34. De dijken zijn lager en wat verder van het water weg. We passeren een met de hand bediend voet- en fietsveer. Vlak voor de stuw varen we door een eerdere “nieuwe” rivierbocht. Hier zien we rechts de holen van de oeverzwaluw in het harde zand. De kanosteiger in Diffelen is rechts. Overdragen met metalen trap. Hier kun je de kano niet over de helling laten glijden, tillen, of rijden met kanokarretje.
Stuw Diffelen – stuw Junne (20,6 km) Nu is de rivier breed. Dijken zijn niet meer herkenbaar.
De kanosteiger in Junne is links. Overdragen kan, met wieltjes is het makkelijker, geen helling.
Stuw Junne – Ommen (25,3 km) De rechteroever is verlost van de stenen bescherming. De oeverzwaluwen hebben meteen nestholen gemaakt. Ergens rechts wordt reclame gemaakt voor een ‘koesafari’. Uitstappen aan de linkerzijde, net voor de brug. Voor de camping Koeksebelt na de brug uitstappen ook op de linker oever..
Het is het handigst als de kano-autos in Ommen staan, zo niet, dan regelen we dat je wordt terug gebracht naar “de Koppel” of de Loozense Linie.
Verwachtte vaartijd:
Doordat de Overijsselse Vecht een stromende rivier is en er 3 overdragingen zijn is de tijd moeilijk in te schatten. De proefvaart met 3 kano's en geen stroming ging in 5 uur (inclusief een korte lunchpauze). Omdat dit de eerste keer was, is er geen betere schatting te geven.
Een fotoalbum (van de proefvaart) staat op:
http://picasaweb.google.com/peddelpraat ... bergOmmen#
Een uitgebreid fotoalbum over de Overijsselse Vecht:
http://picasaweb.google.com/watertononl ... selseVecht
Laatste informatie via www.watertononline.nl