[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Zeekajak Forum • Onderwerp - Tips gevraagd voor beginner!

Tips gevraagd voor beginner!

Moderator: bjorri

Tips gevraagd voor beginner!

Berichtdoor marintje93 » 28 aug 2020 18:11

dag allemaal, ik ben nieuw hier.
Ik wil graag een kajak aanschaffen, maar heb geen idee waar ik moet beginnen. Misschien ben ik niet geheel op de juiste plek omdat ik er niet per se de zee mee in wil, maar ik heb helaas geen zoetwaterkajakforum gevonden :)
In het kort:
- ik zoek een 1 persoonskajak, of 2 persoonskajak waar je ook in je eentje mee kan varen
- ik ben geen echte beginner, maar ook absoluut geen gevorderde (heb ooit veel plezier gehad van een opblaaskano van de lidl)
- een harde kajak heeft de voorkeur, maar ik ben bang dat ik die niet makkelijk kan vervoeren
- daarom zat ik naar opblaasvariant te kijken, waar ook wel wat tussen zit wat er goed uit zag,
- maar ik wil niet het meer over geblazen worden bij zijwind :roll:
Hebben jullie ervaringen met opblaasbare kajaks, of andere nuttige tips voor mij, ik hoor het graag!
marintje93
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 25 aug 2020 21:27

Re: Tips gevraagd voor beginner!

Berichtdoor Graz » 30 aug 2020 20:23

Hoi,
Ik denk dat je voor advies over opblaaskano's niet echt ver zult komen op dit forum helaas.
Groetjes
Graz
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 06 aug 2014 21:36

Re: Tips gevraagd voor beginner!

Berichtdoor Dutch clouds » 01 sep 2020 20:49

Wanneer je in Nederland wilt peddelen lijkt me huren meer voor de hand liggen dan een "opblaas". Schaf "Kano Paradijs Nederland" van Jolanda van Linschoten aan en maak een tocht of tien. De mogelijkheden zijn groot, groter, grootst.

Wanneer je buiten het seizoen wilt varen, er geen kanovereniging is of je "huiswater" geen verhuurders kent, pas dan zou ik richting "opblaas" gaan.

Wanneer we het speelgoed vergeten, kom je al snel uit bij Gumotex (Arend Bloem in Wormer is dealer) of Grabner. Ze zijn breed en lijken me vooral geschikt voor stromend water. En dat vind je hier weinig.

Ik "lees" dat je meren op wilt met zeg windkracht 4, veel meer ligt eerlijk gezegd niet voor de hand. Dat kan met een Advancedframe Convertible Kayak AE 1007 met backbone. Je kunt afhankelijk van het dek met 1 of 2 mensen varen. Hoewel de opbouw snel gaat, is het een behoorlijk gewicht. De verkrijgbaarheid kan tegenwoordig lastig zijn, mail rechtsreeks naar de producent. Hun site is goed.

Een andere mogelijkheid lijkt me de Decathlon Itiwit strenfit X500. Je zult hem hem in Nederland niet snel op voorraad vinden. Dus online bestellen, 1x proefvaren en wel/niet retourneren. Gewicht, prijs en opbouwtijd zijn klasse. Maar ja, proefvaren!

Omdat je aangeeft een vaste boot wellicht niet te kunnen vervoeren, zou je ook aan een vouwboot kunnen denken. Outdoorxl in Barendrecht is dealer voor Nortik en heeft een groot assortiment. Bedenk wel dat een Nortik Argo al snel een uurtje opbouw vraagt. En ga je dat doen?

De laatste jaren zijn er ook snel opvouwbare plastic kajaks gekomen: zie ORU bij Arend Bloem of Nortik Fold 4.2 bij OutdoorXL. Ook hier, proefvaren!


Er is momenteel overigens geen kajakzaak die aan de vraag kan voldoen. Ik was de laatste weken in Barendrecht en Wormer en zeker niet alles is nog op voorraad. Dus eerst bellen wanneer je een proefvaart wilt!

Mijn eigen kano's zijn de Advanced Elements Expedition (korter dan de Convertible maar verder identiek) en Packboat Quest 150. Met beiden kun je Kano Paradijs Nederland ontdekken.

Wouter
Dutch clouds
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 31 aug 2020 18:16


Keer terug naar Zoet water

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron