[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Zeekajak Forum • Onderwerp - Test Tahe Zegul by Walter Noort

Test Tahe Zegul by Walter Noort

Moderator: bjorri

Test Tahe Zegul by Walter Noort

Berichtdoor beachboy » 17 dec 2010 12:04

Test Tahe Zegul 530 & 550

Den Helder ,zondag 28 november
Wind : NO 3/4
Temperatuur : -1 graden C
Zicht : redelijk tot goed


In de ochtend bij Kanocentrum Arjan Bloem de kajaks van Zegul opgehaald (de 530 & 550) en naar Den Helder gereden. Onze auto geparkeerd bij de Marine Jachthaven en na een kort praatje snel de kajaks afgeladen en ons omgekleed.
We vertrokken dus vanuit de Marine jachthaven richting Oudeschild (Texel).
Na wat overleg hadden we besloten dat ik richting Oudeschild met de Zegul 530 zou varen , Arjan in de Zegul 550 hierdoor kon collega Frank in zijn eigen Polyethyleen Scorpio lv van P&H gaan varen.

Wat opvalt bij de Zegul is dat het breedste punt achter de kuip zit, hierdoor krijg je meteen het gevoel dat je in een slanke, sportieve kajak zit, maar ik voelde direct een goede aanvangsstabiliteit.
Door deze vorm vaart de Zegul erg licht en heeft hij een hogere snelheid dan bv de Valley Nordkapp, ook een snelle zeekajak maar doordat het breedte punt verder naar voren zit geeft deze meer weerstand.

De afwerking van beide kajaks is erg mooi en degelijk.
De Zegul modellen worden verstevigd met een Carbon/Kevlar binnenlaag, zodat ze zowel sterk als licht zijn.
Op de testmodellen zat ook een kielstrip, dit is als extra op de kajak te bestellen.
De voetensteunen geven voldoende steun, ze zijn makkelijk te verstellen van uit het zitje.
Dit gaat dmv een kunststof stang waarmee je de steunen heen en weer kunt trekken/duwen.

Ook de scheg werkt goed bij zijwind en is licht te bedienen.
De zithouding en positie in de boot is goed, ik zat goed strak in de boot (ik ben 1.70m/70kg).
Wel kreeg ik na een tijdje slapende voeten, het kan zijn dat ik de voetensteunen iets te dichtbij heb gezet.
De 530 is heel makkelijk in een surf te krijgen en te houden. Omdat dit een snelle kajak is kan je door even aan te zetten direct snelheid maken en een golf pakken. In het begin van de surf gaat de punt even onder water maar wordt snel weer omhoog geduwd.

Na een lunchpauze in Oudeschild te hebben gehouden ben ik terug in de Zegul 550 gaan varen.
Deze is iets langer en breder dan de 530.
Ik zat er iets minder strak in dan in de 530 wat ik wel prettig vond varen.

Het draaien van de kajak gaat bij de 550 wat moeizamer dan bij de 530, mede door de langere lengte. Om de kajaks snel te laten draaien moet je ze flink opkanten.

Frank ging terug in de Zegul 530 en eenmaal buiten de haven merkten we dat de wind was toegenomen. Hierdoor kregen we wat hogere golven en door de windrichting kwamen deze schuin van achter. Af en toe kwam er een mooie golf tevoorschijn en konden we lekker surfen. Ik kon zien dat ook Frank en Arjan veel plezier beleefde in de golven.

De 550 voelt stabiel aan bij zijwaartse golven en golven van achter.

Doordat we wat opzij werden gezet door de wind bij Den Helder moesten we een stukje tegen de stroom in varen.
Ondanks het iets hogere tempo kostte het mij geen extra moeite dit tot het eind vol te houden.

Eenmaal aangekomen bij de Marine jachthaven besloten om een rol te maken. Ondanks de koude omstandigheden wilde ik toch even voelen hoe de Zegul rolt. Resultaat: snel onder en ook weer snel boven, het rollen gaat soepeltjes met deze kajak.

Frank liet nog even zien dat deze kajak zonder peddel ook makkelijk te rollen is.

Na het rollen zijn we ons snel gaan omkleden en met een koude wind de kajaks opgeladen. Nog even afgemeld bij de Marine en met de kachel lekker warm weer terug naar huis gereden.


Conclusie:

De beide Zeguls zijn snelle zeekajaks voor algemeen gebruik. Of er nu snel op rustig water of op grootwater gevaren wordt.
Ze zijn niet geschikt voor mensen die nog niet zoveel ervaring hebben en deze kajaks op grootwater willen gebruiken. Meer snelheid gaat ten koste van de stabiliteit.
De kajaks hebben een zeer mooie uitstraling en zijn degelijk afgewerkt.
Sterk en licht, supersnel met een goede stabiliteit.

Als je interesse hebt probeer ze zelf uit (geldt voor elke kajak).



Een gezellige en leerzame tocht !!


Walter Noort.
beachboy
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 20 maart 2009 18:43
Woonplaats: Wormer

Keer terug naar Zout water

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron