[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Zeekajak Forum • Onderwerp - Kristiansand-Larvik

Kristiansand-Larvik

Moderator: bjorri

Kristiansand-Larvik

Berichtdoor Freek » 31 mei 2009 19:37

Eerste indruk;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De ree en de beversporen zijn natuurlijk op zoet water.
We hebben een escape via een aantal meren genomen om een 6/7 Bft op op open zee te vermijden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Totaal ruim 200km gevaren en 8,5 km gelopen(escapes)in 5 dagen.
Langste dag was 60km, waar we met 4x overdragen 12,5 uur over gedaan hebben.
Avatar gebruiker
Freek
 
Berichten: 1344
Geregistreerd: 17 jun 2004 15:18
Woonplaats: Balkbrug

Re: Kristiansand-Larvik

Berichtdoor Jan » 29 aug 2013 13:40

Geweldige foto's waar ik graag mijn ervaringen in hetzelfde gebied als reaktie aan koppel. In augustus 2013 ben ik hier met een zeiljacht in 67 u non stop naartoe gevaren vanuit IJmuiden. We hebben in 2 weken het deel van Mandal tot Stavern doorkruist via smalle delen als de Blindleia en open zee als een hoogspanningsleiding te laag was. De meegebrachte kajaks bieden je dan net even het perspectief dat je met een zeilschip of vanaf de wal niet hebt. Twee eerdere bezoeken twintig jaar terug waren noordelijker landinwaarts richting Kaupanger en dan o.a. terug met de ferry vanuit Bergen.

De derde week verliep de verkenning per auto via campings tot westelijk bij Lindesnes. Daarvan zijn er vele met toegang tot het water.

Je mag in Noorwegen wildkamperen, maar er is ook een systeem met goed verzorgde publieke steigers. Daar staat dan een driehoeksbord met een F bij en wij hadden er een op Rossnes met WC, warm water en BBQ. Water is bij veel havens eenvoudig uit een slang aan de steiger te tappen. Campings zijn goed verzorgd met voorzieningen voor koken, prijzen zo rond de €25/nacht. Ik stond versteld van het aantal zeekajaks aan de zuidelijke kust. Je komt onderweg dan ook regelmatig kajaks tegen, zowel PE als polyester. Het zeewater van 19 C is helder, maar ondieptes duiken een enkele keer onverwacht op. Verschillende eilanden zijn een deel van het jaar gesloten, maar borden bij havens geven een overzicht. Bovendien staan er wel borden Natuurreservaat. De Noorse taal is redelijk leesbaar. Verstaan lukt minder goed, hoewel termen als 'frisk bris' internationaal zijn. Lastig was wel eens dat ze op de marifoon verwijzen naar werkkanalen en die verschillen per regio. Eten hebben wij grotendeels uit Nl meegenomen, de prijzen daar zijn een factor 2 à 3 duurder. Douane controle stelt niets voor, behalve naar verluid als je per post iets vooruit zou sturen. Van muggen heb ik vrijwel geen last gehad, wel van teken tijdens een wandeling dwars over Rossnes via een bospad. De bevolking is plezierig en komt vlot even langs om een praatje te maken en zien wie hun tijdelijke nieuwe buren zijn. Veel vissers wonen met hun schip voor dedeur direct aan de fjorden. Iets meer in het binnenland zoals bij Mandal kun je bij de camping ook visvergunningen per dag kopen.

De kaarten via OpenSeamap en OpenStreetmap op mijn Garmin Etrex 30 bleken voor de kajak heel bruikbaar in verhouding tot de kostbare zeekaarten aan boord. Buiten kan het Skagerrak per dag snel van karakter wisselen, maar de scheepsberichten informeren hierover in Noors en Engels. Als een kaart 'Dangerous Waves' aangeeft zoals westelijk van Stavern, reken dan maar dat ze onplezierig zijn. Als zeilers zijn we goed door elkaar geschud, terwijl een anderen de kastjes opnieuw kon inpakken. Zelfs als je normaal niet gevoelig bent voor zeeziekte, let op dat je dan met een goed gevulde maag aan de trip begint. :mrgreen: Gribfiles, zoals via zyGrib zijn ook prima voor het weer op de langere termijn. Voor de korte termijn is wel eens lastig dat wolken deels achter heuvels schuilgaan.

De prijs van de overtocht via de veerboot komt in het weekend op zo'n €125 voor een auto met 2 personen, maar zou doordeweeks de helft kunnen zijn. Colorline durfde voor een last minute plek op de wachtlijst rustig het dubbele te vragen, dus opletten loont hier de moeite. Bovenin Denemarken is het natuurlijk ook geweldig, maar dan zou ik daar starten en het echte spektakel voor het tweede deel van een trip bewaren.
Jan
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 08 nov 2011 12:21
Woonplaats: Westerlee


Keer terug naar Zout water

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron