[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 129: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/prime_links.php on line 130: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4752: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4754: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4755: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4756: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3887)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Zeekajak Forum • Onderwerp - rondje scandinavie

rondje scandinavie

Moderator: bjorri

rondje scandinavie

Berichtdoor Freek » 12 mei 2006 12:38

Afbeelding
Deze man, Magnus Fischer, is in 204 dagen geheel Scandinavie rondgepeddeld.(7000KM)
Waar dat niet kon, heeft hij z'n kayak op een karretje achter zijn fiets vervoerd.

Afbeelding

website;
http://www3.utsidan.se/fischer/krs-sajten/
Avatar gebruiker
Freek
 
Berichten: 1344
Geregistreerd: 17 jun 2004 15:18
Woonplaats: Balkbrug

Berichtdoor Freek » 12 mei 2006 12:39

Hier het eerste deel van zijn dagboek.
(lachwekkend)automatisch vertaald, maar de lijn van het verhaal is wel te volgen.

2001-04-07 Eindelijk op weg!
De ijs verdween van de aanlegsteigers bij Vaxholms Kanotsällskap enkele daggen voor afreis
en de reis kon daarom starten als plannen van "de thuishaven". Ondanks laat
[utannonsering] van de afreis kwam het veel volken. Het elk uitstapje dat het niet kwam nog
meer omdat de aanlegsteiger bezig zijn te worden breken op de midden! Het was gezin, vriendens,
lidden uit meer kano+clubben, meer hopelijk toekomstige kanoëren, enkele
uitrusting+leverancieren, vertegenwoordigers van Utsidan.se, met meer. Tevens enkele
representatief vertegenwoordigers van [PRO] was daar (?!!): zij veel [välmeriterade]
[långfärdspaddlarna] Jim Danielsson, Bengt Hansson en Bengt Larsson. .
Ik was zeer moe en hongerig omdat het had gebleven een laat avond en een
vroeg morgen. Gelukkig toveren Bengt Hansson vooruit enkele Deens koffiebroodjes. .
Na [hurrarop] en een massa camera+bliksemflitsen liet ik de aanlegsteiger iets nadenkend
over wat ik zich overgeven me in op. Het is een veel lang reis en zeer zal
gebeuren. Hopelijk geen die doet dat ik moet onderbreken. .
Ik kreeg


De natuurbelevenissen begon al een uur na afreis. Ik zag iets in een
boshelling die ik geloven waar huiveren+neer. Wij peddelen dichterbij en Johan
constateren dat het niet was huiveren+neer zonder negen pauwen! Zij [spankulerade] neer naar
de strand+kant tot enkele slechts zijn enkele meters van ons kajakken. .
De twee eerste daggen was het tegenwind en motregen+regens. Daarna volgen [ytterliggare]
drie daggen met tegenwind, maar oprichtingen en soms zon. De vijfde de dag was het scheef
medewind en sneeuw+mengen regen heel dag, behalve 's avonds toen ik gaan zitten op de tent.
Toen hagelen het. .
Op de morgen de zesde de dag gehoorzamen [SMHI]:socialdemokraterna zeerapport: Noordelijk wind. Tien naar harde wind
vijftien meters per seconde, op de namiddag op naar harde wind zeventien meters per
seconde. .
De windsnelheid worden dempen van de wrijving naar eilanden, zo ik kroop uit uit de tent om te
maken een plaatselijk beoordeling door te kijken op de zee. Onder de nacht had het sneeuwen
een paar centimeters. De zee zag peddel+bloot



Het was ontegenzeglijk krachtig wind, gelukkig bijna recht van achteren. De kajak is
stevig toen hij is laden en alle aanvoelen goed, zo het was slechts te draaien op. Het is
niet veel in de leven die is gelijk leuk als te surfen in flink medewind! Soms
werd het echter nogal [struligt] onder de golf+bergen als razen vooruit. Speciaal bij
punten en in smal zeestraten werden vormen zeer "interessant" golf+systeem. .
Laat op de namiddag bereiken ik Västevik daar ik werd zeer wel ontvangen van
Ingvar en Brit-Marie Ankervik op Vituddens kano+ronde, het is veroverig daar mijn
kajak is vervaardigen. De regionale krant kwam en nam weinig afbeeldingen (de aanleiding naar
hun interesse was dat zij geloven dat ik zijn de eerste als reizen door een
nieuwbaggeren kanaal in de dichtbij+gebied). .
Het werd een tamelijk [hektisk] tijd voor afreis. Op deze manier in nahand wilt ik bedanken
mijn gezin die hebben toegeeflijk met een tamelijk stressen gedrag van mijn zijde.
Ik

2001-04-14 Westelijk+baai.
Ik kreeg gezelschappen van Ingvar Ankervik een uur, sinds werd ik opnieuw alleen. Het
was stromen zonneschijn en licht medewind. Niet zeer te klagen op! Mooi archipels
hier (het hebben het zijn vroeg ook, maar het is licht te noteren als het
niet regenen). Ik zag enkele herten en als gewoon een hoeveelheid vogels. De wilde gansen
vluchten schreeuwen direct toen zij ziet mij, de els+vogels viegen in plaats daarvan een extra zwaai
om te studeren me weinig nader.

2001-04-15 Tussen een sulfaat+fabriek en een kerncentrale!
Gisteravond vroor de waterdruppels op de kajak naar ijs, zo ik begrijpen dat het
zou worden een koud nacht. Toen ik wakker worden op de morgen was het -5 mates en een
dun ijs+vel in de klein baai daar ik opzoeken mijn tent. Hij "iets vochtig
milieu" doet dat de kou bij deze temperatuur worden beleven als hoofdzakelijk koud nog
b.v. in droog fjeld+milieu. .
Krachtig tegenwijd en zon heel dag. Passeren Oskarshamn ver uit

2001-04-18 Tegenwind!
Erna te hebben gebleven afwuiven in Kalmar zwoegen ik mij vooruit naar continu
motregen+regen en een tegenwind op 6-8 m/socialdemokraterna in acht uren. De golf+toppen brak weinig hier en
daar. Weinig [struligt] met ondiep en stenig gebieden. Bezig zijn te vast gaan zitten op een
zeer ondiep zandbank.

2001-04-19 Tegenwind en [gegga]...
Wakker worden naar het geluid van regens naar de dak op mijn klein nummer één met kitchenette. Naar ontbijt,
luisteren op radio en plukken weinig met de dingen in wachten op een onderbrekingen in
de regen. Het werd een dag met slechts weinig regens, maar de tegenwind in de steek laten niet. .
Hier in de omgevingen zijn het heel wat [fågelskyddsområden] dichtbij kust. In een
poging te ontwijken een zulk en hem 's avonds weer krachtig tegenwind
probeerde ik er vandoor gaan door een kanaal zuidelijk als Kristianopel. Het [resulerade], als
gewoon als men probeert [gena] op klein kanalen, in dat ik waden door iemand een soort
stinken en laars+zuigen blubber die [geggade] neer

2001-04-20 De kano+club in Karlskrona.
Nog een vorst+morgen. .
De kano+club Eskimo in Karlskrona van zich laten horen zich en zich afvragen als ik wilde komen
voorbij. Het is weinig gespleten die met te bezoeken volken. Ik heeft tot nu toe peddelen
tussen 25 en 49 km/dag. Ik bepalen normaal nooit in verweg was ik zal
slapen, het mag weer en tijd+vorm beslissen. De uitzondering naar deze zijn toen ik wordt
uitnodigen ergens, maar om de plaats ik wordt uitnodigen naar b.v. slechts achterliggen+geeft 20
km van mijn tent+plaats wordt het toch een reusachtig kort tijd+pin -speciaal als het is
medewind de dag. Bovendien wordt het bijna altijd een omweg. .
Natuurlijk is het mooi te douchen en aardig te ontmoeten mensen en
soms moet toch eten- en watervoorraad worden geheel vullen, maar het neemt een massa tijd. Het
wordt totaal gezien licht een half tijd "vertraging". Het is natuurlijk leuk te hebben
iets nieuw te nadenken over de komend daggen, maar elk "vertraging"

2001-04-21 Muisen onder de tent.
[Sidvind] en motregen+regens. 'S avonds ritselen enkele muisen rond rondom de tent. Na
een greep begon zij hardlopen rond onder de tent+vloer. Wanneer enkele begon zich wringen
vooruit onder het matje werd het weinig onaangenaam en reusachtig moeilijk te slapen... .
De routines beginnen nu vallen op plaats. Ik wakker worden 6-8 op de morgens en gebruiken niet
"lopen naar de werk"/gaan zitten me in de kajak voordat tussen 10.00-12.00. Zitten meestal
heel dag in de kajak zonder te stappen klokken. Eet onder de dag eten die ik hebben
licht+toegankelijk. Drinken door een slang. Om te maken de reis+weg zo kort als
mogelijk peddelen ik, als de weer toestaan, van [udde] naar [udde]. Vaak zijn ik
daarom meer kilometers, vaak een Zweedse mijl of meer van land. Deze gelden
natuurlijk voorst langs kust+gebieden zonder archipels, zijn het archipel zijn
het toch eilanden weinig hier en daar. .
Omdat ik gewoon+wijs niet stappen uit de kajak moet ik plassen een paar keren
per

Omdat ik gewoon+wijs niet stappen uit de kajak moet ik plassen een paar keren
per dag [sittandes] in de kajak. Soms wordt het haast en ik tijd hebben om niet altijd
in naar een rustig plaats. Soms zitten ik daarom in mijn [kontorstolsbreda] vaartuig
en [guppar] op de golfen meer kilometers van land en "leggen een boog over
[relingen]". .
Ik stappen meestal op tussen 18.00 en 20.00. Gaan zitten op de tent en naar binnen dragen alle
dingen die worden nodig hebben. De puf hebben niet aansteken de keuken zonder wetten naar iets ook warm water
uit [termosen].

2001-04-22 Eten [silicon]...
Op de morgen ontdekken ik dat het niet slechts zijn vrouwens (of zijn het de mannen?!)
als houden van [silicon]. De muisen had [knaprat] in zich afscheiden [siliconmunstycket] naar
mijn drinken+slang. .
Regen en krachtig [sid]- en medewind heel dag.

2001-04-23 Zand, zand, zand...
Kamperen ernaast een schietvelden. Kon niet peddelen voorbij, volgens mededelingen zou
militair+iemand spelen vandaag. Wuiven naar mij een groen+kleden heer die zeggen dat zij slechts
zou laten exploderen weinig. Het was oké te peddelen voorbij als ik zich houden me enkele honderd
meters uit. "Weinig [splitter] zal wel een kerel verdragen" dacht ik en draaien op. .
Regen van morgen naar avond. [Slabbigt] te krabben tenten en gaan zitten in de kajak toen
het regent. Licht medewind, groot [dyningar]. Saai kust, geen eilanden, slechts zand,
zand, zand en "kanon+bunkers" met een paar honderd meter+van ... tussenruimte. .
Kamperen op [nåder] in de haven in Simrishamn.

2001-04-25 Passeren Ystad.
Doorgaan winderig. Het is moeilijk te peddelen hier langs de archipel+verkwisten en
lang+ondiep stranden. De golfen wordt groot en oud [dyning] rollen in. Bij
de stranden worden verbreken de golfen naar wit schuim. Voorproefje op Danmarks westkust.

2001-04-29 [Skanör].
Aardig in Abbekås, zij ik sprak ook daar waar veel vriendelijk afgelasten naar
kanoër. Zij hebben bovendien getroffen meer ik voelt. .
Bleef een greep In Trelleborg (gelijk goed te kiezen een mooi plaats als ik toch
doet een pauze. Ik slapen tussen de parkeerplaats voor importeren auto's en
[oljecisternerna]...).
Het hebben bij meer gelegenheiden zijn mist met een zeef op wel onder 100 meters.
[Struligt] als het is lang+ondiep en stenig. Het hebben ook zijn een deel zon. .
Zeer [struligt] te ronden de zand+riffen rondom noordelijk Skanör met Falsterbo. Het
regenen en woei. Bewusteloos lang+ondiep. .
Aankomen naar Skanör uit het noorden in regens en 8 m/socialdemokraterna tegenwind voldoende naar een zeerapport
die beloven 6-10 m/socialdemokraterna zuidelijk wind voor de overtocht


Aankomen naar Skanör uit het noorden in regens en 8 m/socialdemokraterna tegenwind voldoende naar een zeerapport
die beloven 6-10 m/socialdemokraterna zuidelijk wind voor de overtocht naar Denemarken. Het vond ik zijn
te veel, zo ik leggen me te rusten in de tent. Toen ik [piggnade] erbij zijn het
volledig ideaal omstandigheiden: oostelijk wind 5-6 m/socialdemokraterna, bovendien zon. Veel,
veel frustreren. Ik durven niet riskeren dat peddelen over [utifall] dat
de rapport zou binnenvallen. .
Toen ik ging neer de 7-8 de meters naar de kajak ontdekken ik dat iemand gestolen
half mijn instrument+paneel: de klok. Deze ondanks dat het is veel volk in
het gebied, of juist daarom?

2001-04-30 Denemarken.
Peddelen 27 kilometers [væsterut] van Skanör en aankomen naar Denemarken.
Bewolkt, weinig nevelig en 4-7 m/socialdemokraterna scheef van achteren. Ik gebruiken voor eerste keer mijn klein Garmin [GPS] en hebben tevens gebruik voor de kompas op mijn Suuntoklocka (het was een ander klok als werd stelen). Het is goed met dubbel systeem zodat men kan zijn dubbel zeker op dat alle wordt juist...maar het is eigenlijk aarzelend als het is dubbel zo zeker als men zitten midden op de zee en peuteren met diverse kleinigheiden...

2001-05-01 Luxe+reis!
Mijn eerste tijd in Denemarken kon niet zijn beter! .
Ik werd ontmoeten van de Deens [långfärdspaddlaren] Kade Poulsen. Kade hebben onder ander
peddelen van Denemarken naar De Noordkaap en van Denemarken naar Haparanda en terug
naar Stockholm via Åland. Kade is gelijk lang als ik, maar wegen ruim dertig kilo's
meer. Hij extra het gewicht bestaan tv+krabben slechts van spieren. Het is een veel krachtig
manen. .
In zomer blaffen Kade maken een poging te zich begeven rond afscheiden Svalbard met een
gelijk kajak die ik heeft. Hij zal onder ander zich begeven dertig kilometers over
een gletsjer (hij smijten wel op de laden de kajak op de schouder en overgaan...).


Velens die peddelen lang+reis verminderen zijn lichaam+gewicht met 100-200 grammen per dag.
Omdat ik slechts wegen 70 [kg] en zal zijn weg 8-9 maanden kan ik niet
riskeren te lopen neer zo veel in gewicht. Ik eet daarom veel en vaak. Bij
de middag werd het daarom niet enkele resten naar de katten, ik provincie+zeggen de schotels...
Soms zich afvragen ik als ik hebben [binnikemask]! Het is lekker met [omväxling] naar mijn
nogal eenzijdig dieet. Voor het meest wordt het [couscous] met tonijn/sardines/wit
bonen. .
Volgend dag peddelen Kade met mij. Zijn "[kone]" Anne, die had noteren hoe zeer
ik eet, had gedaan eetpakjes naar ons. Kade kreeg een pakje onbeduidend groot dan
een tennisbal, midden pakjes was bijna groot als een hand+bal!


Wij peddelen langs Stevns Heuvel, een rijkelijk Zweedse mijl lang en veel mooi
[kalkstensklippa] die zijn 20-40 meters hoop. .
'S avonds aankomen wij erbij iets die leek overeenkomen met een Zweeds volksinstituut voor hoger onderwijs.
Kade had ordenen zodat ik kon kamperen daar. Direct werd ik aanbieden een douche (ik
geloven het heten iets in stijl met "spuitverzocht" op Deens). .
Na ontbijt op de school de morgen daarop kreeg ik verder een eetpakje van
school+van ... keuken... .
De dag erna peddelen ik naar een roeiclub met een klein kajak+sectie. Daar werd
het opnieuw een douche. .
Mijn reis beginnen bijna [urarta] naar een luxe+reis!

2001-05-07 Ierland?
Hier in Denemarken heeft het zijn warm tot nu toe. Bijna te warm, het wordt zweterig.
Ik peddelen nu zonder mijn peddel+handschoenen van Snap Dragon (zij zich houden de handen
comfortabel warm heel de koud tijd in Zweden). Heel wat bloemen hebben
eis+lui uit de bodem en op veel bomen hebben de bladden uitslaan. .
Het is nogal onbeschermen hier en vaak extreem lang+ondiep. Het compliceren
[tillvaron] een deel. Ik zich afvragen soms visser als plaatselijk omstandigheiden als het
gelden stromen e.a.. Zij afraden me bijna altijd van te peddelen überhaupt
omdat zij helaas geloven dat een kajak is ongeveer gelijk zeevrij als een schoen. Dat zij
altijd is sceptisch naar mijn vaartuig doet dat het is moeilijk voor me te maken
verstandig beoordelingen. De vissers lijken bovendien soms overdrijven weinig om te
afschrikken mij.


Als ik schreef hier om de dag wordt mijn eten soms nogal [torftig]. Want iemand avond
sinds zoeken ik vooruit een conservenblik met een mengsel van [hommous] (stampen
[kikärtor]) en [tahini] ([malda] sesamzaden).
Avatar gebruiker
Freek
 
Berichten: 1344
Geregistreerd: 17 jun 2004 15:18
Woonplaats: Balkbrug

Berichtdoor Freek » 12 mei 2006 12:39

deel 2


Zich afvragen wat ik zal bedenken als ik komt naar huis? Opengaan restaurant misschien!?
Enkele afzonderlijk keren kopen ik leiden overig maken eten. .
Ik aankomen naar Tårs [havn] op westelijk Lolland een avond toen de zee was stil. Ik
was toen helaas te moe om te peddelen de 15 km over [Stora] Bält. .
De dag daarop woei het 10 m/sec. van het noorden. Ik had gebleven waarschuwen voor sterk
stromen in [Stora] Bält van ander kanoëren die gekregen beduidend problemen daar. Ik
praten met de plaatselijk vissers, zij afraden me (als gewoon) bepaald van te
peddelen over. Volgens de weerrapport zou het opwaaien naar 10 m/sec. in meer
dagen. Ik heeft niet de paspoort met mij en het was, onder ander daarom, ongeschikt
te waaien naar Duitsland. Het ging een veer 500 meters van mijn kamp. Het zijn
een moeilijk besluit te pakken, ik heeft toch hebben voor bedoeling te reizen voor eigen
machine heel weg. Ik wilde niet worden zitten daar in meer dagen en ik wilt
niet zich begeven risico's geheel nodeloos, zo ik nam de veer. Ik spijt hebben het niet, te onder
de overtocht zag ik hoe de zee zag uit. Daar zou ik niet hebben gewild peddelen. Uitover
een noorden- en een zuidlopend stroom was het bovendien [vältraffikerat]. Het zijn
veroverig niet iemand klein proces te [baxa] kajak en uitrusting over een deel van
een wei en sinds op op de kade. Het nam ruim twee uren.
Erna te hebben zich indenken heel wat kan ik zeer wel zich indenken me te zich begeven erbij meer
"flexibel oplossingen" lange tijd. Ik doet deze reis voor mijn eigen om wille van ... en
niet voor iemand ander. [Påfrestningarna] heeft zijn groot, en komt lange tijd te
worden nog groot. Soms nodig hebben ik enkele "psychologie+zal cadeau's". .
Toen ik eraan komen met de veer sloeg ik op de tent en slapen. De dag erna zou het
opwaaien naar 13 m/sec. en de stroom zou zijn sterk en naar de wind. In plaats van te peddelen trok ik toen de kajak op de wagen 10 km dwars over de eiland Langeland. Toen
ik eraan komen zag ik op een windmeter in een zeil+club dat het [båste] 10-12 en in
de dorpen op naar 17 m/sec.. Het werd erbij te afwachten.
Peddelen de dag erna in zon en zwak tegenwind naar het westen langs de zuidzijde van Ærö.
Deels zijn het hoog verticaal "zand+rotsen". Op zeker plaatsen zijn de boven+zijde
heuvelachtig en bedekken ook grazen grassen en [yviga] struiken. Zeer mooi. Het zag
ongeveer uit als op Ierland. Geloven ik, want ik heeft nooit zijn daar. Het zag in ieder geval uit als in Denemarken! .
Sinds de start hebben ik nu peddelen, optillen, [bänglat], [baxat] en getrokken de kajak 1000
km.
.
2001-05-08 Bij Jyllands oostkust.
Woei en surfen naar Gråsten op Jyllands oostkust, ca. 25 km noordoosten om
Flensburg. Vroeg een zeiler als het zijn een roeiclub daar. Het zijn het. Daar
werd ik, precies als op vroeg clubben ik bezoeken, zeer wel ontvangen.



2001-05-09 De kajak op wiel...
Had gedacht dat trekken de kajak met de wagen naar een rivier ca. 35 km naar het westen, maar ik
had gekregen in orde brengen op dat het niet ging te peddelen de eerste Zweedse mijl op grond van dat de rivier was
weinig terug+volwassen. Ik zou dus nodig hebben trekken de kajak ca. 45 km. Enkele lidden
aanbieden zich te een lift geven me naar de rivier. Het was oostelijk winden, de lekker
windrichting om te peddelen op Jyllands westkust. Het was ontegenzeglijk goed te
onstaan de westkust zo snel als [möjigt]. Ik bedanken daarom ja. Echt
ongelofelijk aardig!
.
2001-05-10 De wat+zee op de westkust.
Aankomen via Wijd rivier naar Vidå sluis bij Vadehavet. Op Vadehavet is het veel
moeilijk te reizen. De water is ondiep en het is getijde. Wijd lag+water worden blootgeven
zand+bodem over enorm oppervlakken. Het is dus risico opdat de water plotseling
verdwijnen onder de kajak.

2001-05-11 Trektocht.
Wakker worden 03.00 en te water laten 05.00 om te zijn op juist plaats bij juist tijdstip.
Zijn zeer, zeer moe. Deze waters is zeer moeilijk te+navigeren en eisen
volledig concentratie. Ik zich omdraaien, ik was veel te slaperig. Het was bovendien
tegenwind. De oostelijk wind had ophouden. Ik geprobeerd slapen, maar het ging niet. .
Te lopen met de kajak op de wagen eisen niet zoveel concentratie. Ik slepen
de kajak naar een weg en optillen op hem op de wagen. Een lastig en tijdveeleisend
proces. Het gelden dat niet beschadigen de kajak en dat niet laten vallen weg dingen wanneer
men laden erom.
Ik ging op [landsbyggden] onder akkers, koeën, paarden en schapen. Niemand ik ontmoeten
gewaagd aanspreken mij, maar alle begroeten in ieder geval terug als ik begroeten. Ik
begrijpen waarom zij bijna ontwijken mij als ik passeren een huis met groot
raam daar ik zag een spiegelbeeld van mezelf, mijzelf. Ik is kleden in een blauw kant+ja en
een paar kort fiets+broeken die vroeg waar heel wit. Om te beschermen het gezicht naar
de zon hebben ik een [rånarluva] die ik optrekken over de lippen. De pet is zich omdraaien met
de scherm naar de zon en tussen de zonnebrillen en de neus hebben ik geknepen in een
paardenbloem+bladden. Ik ziet geheel enkel niet juist wijs uit, maar de kleding is in overig
[ändamålsenlig].

'S avonds, erna te hebben gegaan 23 kilometers, kamperen ik langs een veel smal
asfalt+weg. Tussen de weg en de akker ernaast was het een uitdrogen sloot. Ik had
optillen neer de kajak van de wagen en leggen de wagen achter de tent. Het passeren een paar
personen onder de avond. Niemand vroeg wat ik rommelen ook.



2001-05-12 Slapen bij boerenbinnenplaats.
Om te stoppen overstromingen van de zee heeft zij bouwen groot wallen langs deze
laag kust. Op de wallen gaat het weggen. Het fungeren niet zo goed te trekken de kajak
op grind, zo ik vroeg alle ik ontmoeten wat het was te basis op deze weggen.
Eerste persoon zeggen dat het was grind. Aanvoeren de persoon zeggen dat het was 90
procenten asfalt en derde de persoon zeggen dat het was meest asfalt maar dat het is
groot stukken die is maken met [tennisbollsstora] stenen na een storm in
december. Ik koos niet de weg en missen daarom helaas Mandö.
Het is een eiland .
als slechts hebben zichtbaar weg+verbinding bij lag+water. .
De weer zijn als de dag tevoren, onbewolkt hemel en 21-23 mates in de schaduw heel
dag. Het is warm te trekken de kajak in de warmte. Er is geen bos hier, zo
ik gaat altijd in de zon. .
Ik ging op groot weggen om te komen snel naar voren. Om te variëren
de zicht+indrukken ging ik 's avonds door een klein stad die heten Ribö. Niemand had
aanspreken me op heel dag, maar omdat het was zaterdag avond was het lekker als
[alkoholpåverkadde] mensen buiten op de straten. Plotseling zou alle praten met mij.
De enig [nyktre] persoon die durven aanspreken me waar een Duits als rijden motor
naar Ribö om te drinken een kop koffie


Kamperen bij een klein boerenbinnenplaats na te hebben getrokken de kajak 32 km.

2001-05-13 Alle lever niet als in Stockholm.
Sprak weinig met de boer op de morgen. Hij werdt geboren op de binnenplaats 1935 en had wonen daar
sindsdien. Zijn moeder die wonen op de binnenplaats heel zijn leven stierf voor een paar maanden
sinds. Nu woonde hij daar zelf met zijn acht koeën en een kat. Zijn zulk
nog steeds??!!
.
2001-05-18 Gegaan 20 landZweedse mijlen!
Af een massa ongelijk aanleidingen (niet reet+ziekte) heeft ik nu gegaan heel weg van
Vidå [sluse] bij [Höjer] op [sydvästligaste] Jutland naar Struer in Limfjorden. Het
werd 205 km en nam totaal cijfer acht dagen, waarvan ik rusten twee. Als ik geloven dat
het hielp zou ik smijten [innersulorna] naar mijn [gympadojjor] en vervangen hen
met "[wunderbaums]". .
De vierde de dag was de voeten nogal [sargade], dan voeden ik vond een eetgelegenheid
daar men mogen eten zoveel men wilde te 45 Dkr nam ik een pauze op twee etmalen.


Helaas kreeg men slechts blijven op de restaurant twee uren naar de keer... .
Te trekken de kajak op de wagen fungeren goed. Opdat niet krijgen de kajak in slingering
wiebelen ik nogal markant op de heupen en omdat ik trekken hij gaat ik iets
naar voren+buigen. Ik geloven dat het ziet nogal elegant uit... Sinds ik kreeg problemen met
uitwaaienen op de ene de voet ([klövsjuka]?) en aanvoeren been+van ... achillespees werd mijn keer+stijl
verder verfraaien. Ik geloven zelfs dat John Cleese had geweest
imponeren! .
Als het gelden [hälseneproblemen] zijn het veroverig dan een keer goed te zijn
fysiotherapeut. .
Uitover dat ik bezig zijn te worden [inasfalterad], hebben gebleven blootstellen voor vuur+overval
als ik raken belanden in een militair+oefening en bij een meerderheid gelegenheiden zijn
dichtbij te afwaaien de weg op grond van krachtig westen+bende winden hebben het niet gebeuren iets
speciaal. .
Ik komt niet te peddelen rond "de pet" op Jutland, maar ik peddelen naar het oosten
door Limfjorden.

2001-05-19 contrasten.
Het elk harde wind en dus rustdag. .
Het hebben gebleven een reis met veel groot contrasten. Erna te hebben getrokken de kajak
in ruim een week onder veel ongelijk, maar altijd natuurkundig lastig omstandigheiden,
zijn ik plotseling eigenbieden naar Tage en Ulla Öe (lidden in Struers
kajak+club) en innemen een delicaat maaltijd bij een tafel met doeken, servetten en
aardig gezelschap. Het was groot verschil naar dat [huttrande] goed blijven bij het berm in
regens en [sleva] in zich een blik met wit bonen ondertussen als de vrachtwagens brommen
voorbij! .
Op vroeg kajak+reisen heeft ik vinden een amusement in te peddelen ver en lang.
Het doet ik in zeker mate nog steeds, maar veel kleiner dan vroeg. De plotseling
contrasten, alle onverwachten draai's in [tillvaron] en ontmoetingen met mensen zijn
dingen ik waarderen meer en meer.

2001-05-20 Ontmoetingen.
Het was onredelijk dat hier in de dagboek noemen alle mensen ik ontmoeten, maar het
was nog meer onredelijk dat niet noemen de broeren Arne en Ove Höyer. Zij erbij zijn
en starten Struer kajak+club 1941 en zij peddelen nog steeds. [Ove] heeft precies
als ik gedaan [amfibiska] reisen, zo wij hebben een deel te praten erom. 1995 peddelen
Ove 7000 kilometers. Het is veel op een jaar, speciaal als men is (z. sextio)+negen jaren
oud (jong!). [Arne] nam zilvers in 500 meters estafette op OS in Rome 1960. Hij
vertellen weinig om het en hij was zeer trots over dat hij zich houden effen met Gert
Fredriksson. Wij praten om ongelijk dingen, maar onder ander becommentariëren hij dat het
altijd is kwaadaardig om kajak+plaatsen in de club (het is altijd dezelfde probleem in alle
kajak+clubben: inactief lid+van ... kajakken oppakken plaats zodat nieuw actief
lidden niet hebben mogelijkheid te bewaren zijn kajakken).
Arne] zeggen dat op .
40de de jaren was het geen probleem: "...toen leggen wij alle stoffig kajakken op
de mei+vuur...". .
Op de ochtend was het zon en nogal rustig wind. Op de namiddag was het
harde wind+waarschuwing op westelijk De Oostzee, Kattegat en Skagerak. Omdat ik praten
met alle die kwam neer naar de club kwam ik niet weg voordat bij half een. Het
begon waaien krachtig scheef van voren, zo ik deed als de lidden in de club
deed in zijn motie+kajakken: kroop dichtbij land. Als ik later kreeg medewind deed
ik die men overdoen men hebben een [VKV] Seagull Offshore: surfen! 'S avonds toen ik
onstaan Nyköbing M zeggen een zeiler dat het harde wind 10-12 m/sec..


Onder heel namiddag lachte ik erbij en van hoog toen ik dacht op Ove
of Arne. Ik hopen ik is gelijk vitaal om 40 jaren! .
Toen ik studeren naar fysiotherapeut/fysiotherapeut las wij dat het volgens
onderzoeken zijn veel -enzeventigjariges die hebben beter conditie dan
verdediging+verplicht tot in Zweden. Natuurkundig vorm is een [färskvara] die niet kan worden kopen voor
gelden. Het eisen een eigen inzet, maar het geeft zeer terug. Een lang en
[friskare] levens naar voorbeeld.
2001-05-22 "Zijn is de water broer, waar zijn...?".
Het is slechts op de oppervlak het ziet uit als als er is water hier in Denemarken!! .
Tussen Lögstör en Aalborg zijn het [strömt] en volledig bewusteloos lang+ondiep.
Gelukkig worden markeren soms de grond van meeuwen die aanstaan de zand -vaak meer
honderd meters, soms meer kilometers van land. Groot oppervlakken (meer kwadraat+Zweedse mijl) zijn
het slechts een half+meter diep! De kajak nodig hebben toch niet zoveel water, maar
de peddel doet het. Om te ontkomen scheppen zand met de peddel volgen ik de vader+rijen en
hij kronkelen zich vooruit in [ziq]-[zaq]. Geheel ongelofelijk. Ik voelen mij als een zeil+boot
op kruis. Dat de groot vaartuigen het redden de strak zwaai's is echt
bewonderswaardig. .
Ik onstaan Aalborg op de namiddag. Natuurkundig waar ik moe, maar ik hebben weinig
mentaal energie over, zo ik ging op Marinmuseum. Daar zijn het onder ander
pantserwagens en een helikopter, maar geen kajak (?!).

Ik kamperen bij de kajak+club. Hij is gelegen tussen twee roeiclubben, hij het ene leiden
dames en de tweede voor heren (!). Op de kajak+club was het [myllrande] activiteit
en als gewoon waar ik zeer welkom. Het is mooi te douchen en leuk te
kletsen weinig met volk.

2001-05-23 Allesburcht naar Jyllands oosten+kust.
Het zou waaien medewind ca. 5-8 m/sec. volgens de meteorologen. Het leek als als
het woei aanzienlijk meer dan zo in de dorpen, bovendien zijn de stroom in dezelfde richting.
Onder een minuut gaan zitten ik op mijn Garmin [GPS] en studeren de snelheid+meter. Hij
slingeren tussen 6.8 en 8.2 km/h. Het is een nogal goed vaart als men peddelen
lang+reis, maar ondertussen als ik mat dopen ik niet eens de peddel! .
In Hals bij Jyllands oosten+kust zag ik een windmeter, de naald vloog op naar 15 m/sec. in
de dorpen. Het was dus bijna harde wind. Het had de meteorologen missen geheel, in ieder geval de Deens!
Ik had al bepalen me om te zich begeven de veer tussen Fredrikshamn en Gotenburg
in plaats van te maken de 38 km lang overtocht van Læsö naar Zweden. Dat deze wind kwam zonder dat de meteorologen had waarschuwen als het deed dat ik vond
het zijn een veel goed besluit. .
Afsluiten de dag met te trekken de kajak op de wagen 20 km naar het noorden in richting naar
Fredrikshamn.
.
2001-05-24 Doorgaan lopen...
[Linkade] 38 km met mijn 85 kilo's tong vaartuig en nam de veer naar Gotenburg.

2001-05-25 Gotenburg.
Trof mijn kindertijd+vriend Fredrik [Stark]. Altijd als ik ontmoeten hem gebeurt
het iets speciaal. Een etmalen na mijn aankomst hebben hij gebleven pappa. Fiksen
en [flanerade] in Gotenburg.

2001-05-26 Gezelschappen.
Peddelen naar het noorden van Gotenburg samen met Klaus Esser. [Klaus] hopen op te
kunnen meegaan naar Noors grens. .
Wij voelen niet elkaar veel toen wij starten. 'S avonds zag ik dat hij had
naaien in zijn Hillebergtält (zeker dingen doet men slechts niet!!) [Jag] werd nadenkend
over wat het was te gek ik had geslagen samen mij ook. Als ik kenbaar maken
mijn nadenkens over hoe onredelijk het zijn te naaien in een Hillebergtält de schuld geven hij
bovendien op zijn mevrouw! Het bleek gelukkig later dat ik niet kon gevonden
een beter reis+vriend. Hij was bovendien kok! Het werd Italiaans week en ik
heeft nu leren mij dat men kan eten LEKKER eten als men peddelen!

2001-05-27 [Gnetigt].
[SMHI] voorspellen [västlig] wind 9-13 m/sec.. Het was [gnetigt].

2001-05-28 Ook [gnetigt]...
[SMHI] rapporteren [västlig] wind 7-12 m/s. Het werd [gnetigt] als gisteren, bovendien
regens. Wij deed een kort pauze op het kajak+centrum "Orust kajak". [Thomas] en Martin op
Orust kajak gebruiken fiksen het meest naar het best, zo ook deze keer: als wij
buitenkomen uit de huis zijn de hemel geheel blauw en de wind had [mojnat]. Hoe het ging erbij
begrijpt ik niet. .
[Klaus] hebben vroeg op de dag bepalen zich om te onderbreken zijn reis naar
de namiddag. De hard wind van de zee had gedaan dat wij niet kwam zo lang
per dag die wij hopen op en Klaus inzien dat het was onrealistisch dat hij
zou tijd hebben om naar Noors grens. De weer was nu veel beter en Klaus van gedachten veranderen
zich en doorgaan. Wij peddelen recht spoor voorbij Lysekil. Reflecteren [dyning]
naar mooi rotsen.

2001-05-29 Regens en tegenwind.
Wij krabben de tent en zat kajakken in regen. Na zeven uren met vasthouden regens
werd het onderbreking maar de enerveren scheef tegenwind van land was over, deze dag van land als [omväxling]. Wij peddelen 12 uren opdat Klaus zou
tijd hebben om naar Noors grens de dag erna. Wij erin slagen te aflijken 73 kilometers.

2001-05-30 Noorwegen.
Op de namiddag [skiljdes] ons weggen. [Klaus] peddelen noordoostelijk naar Svinesundsbron
en ik noordwesten naar Oslofjorden. .
2001-05-31 [Oslofjorden].
Peddelen over Oslofjorden. Harde wind+waarschuwing voor morgen namiddag.

2001-06-01 De harde wind uitblijven.
Starten in tegenwind. De klok 11 verhogen de wind, ik omhooggaan op land omdat ik
geloven de harde wind was op aankomend. Na enkele uren kalmeren het zich weinig, maar
volgens de radio zou het nog steeds komen krachtig winden. Afwachten, naar eind
in perfect peddel+weer. Het aanvoelen dom.

2001-06-02 Tegenwind.
Nog een lang dag in tegenwind, maar zon.

2001-06-04 Talen.
Zon en krachtig [solgångsbris]. Surfen op de golf na een zeil+boot in 45 minuten.
Leuk als [omväxling], maar het is reusachtig lastig. Met leeg kajak is het veel,
zeer licht. .
'S avonds zijn het hopeloos te vinden een tent+plaats. Op de plaatsen daar het niet
was steil rotsen werden vinden het huisen. Plotseling zag ik enkele kajakken op een aanlegsteiger,
zo ik peddelen daarheen. Een manen uitgesproken weg naar een zeer goed tent+plaats.
De conversatie werd weinig vreemd, hij probeerde praten Zweeds en ik probeerde
praten Noors. Wij misschien zou gesproken Engels dan het werd iemand volgorde?! .

Het is nu ruim 50 dagen sinds ik hebben stoppels.

2001-06-07 Passeren Kristiansand.
Het heeft zijn een periode met veel zon en nogal veel wind. Ik heeft vaak mogen
liggen op land en afwachten tot de wind kalmeren zich. De zon [skyms] sinds gisteravond
van regen, de wind lijkt zijn over. .
Ik zet op mijn mobiele telefoon 5-10 minuten elk avond om te zich begeven tegen
eventueel mededelingen. Als er is dekking gebruiken mededelingen komma binnen een
minuut, maar gisteren kwam het in twee mededelingen die sturen de 1e Juni. Vreemd
en onbetrouwbaar. Ik zich afvragen hoe veel als verdwijnen geheel
2001-06-08.
In regens en tegenwind, later verhogen naar harde wind, passeren ik gisteren meer stranden
bij Mandal. Erbij laatst vond ik een windbeschermen strand daar ik optrekken de kajak
hoog en gaan zitten op de tent. .
De harde wind zou afnemen tegen vandaag namiddag, zo ik begon peddelen op
de namiddag. Ik had gevonden een veel beschermen kamp+plaats, zo daarvandaan ging
het niet te maken een verstandig beoordeling van de windkracht. Het woei doorgaan
zeer, ik kroop tussen de eilanden in de tegenwind, maar opgeven na 5 km. Omhooggaan op
land en luisteren op een nieuw prognose. Nu geloven zij dat de harde wind zou afnemen naar
de nacht. .
Na dat nu luisteren op de Noors weersverwachhtingen in een week inzien ik dat het
lijkt aanraden iemand vorm van chronisch toestand van [intermittent] harde wind in heel
Noorwegen. .
Het is niet heel licht te begrijpen in de weersgesteldheid+rapporten, de meteorologen
lijkt hebben een vervlogen als voetbal+commentatorren!

2001-06-09 [Lindesnes].
Passeren Noorwegen+van ... zuidelijk punt. Eindelijk onderweg naar het noorden weer!

2001-06-10 Lijst.
Gerond vuurtoren Lijst precies voor de winden ten overstaan van volgend harde wind begon verwoesten.

2001-06-11 Doorgaan harde wind.
Bij een gesprekken met een manen vertellen ik dat het woei en regenen zeer toen ik
peddelen langs Zweeds oostkust in april. Hij antwoorden:"woei, het kan wel niet
waaien in de klein bocht?". Hij bedoelde dus De Oostzee. .
Het kan definitief uitwaaien op De Oostzee, maar het gebruiken niet waaien zeer gelijk
vaak of gelijk lang als het klaarblijkelijk kan maken hier. .
Peddelen, die ik gedaan de laatste tijd, een poos op de morgen en een poos 's avonds. Op de dagen gebruiken het zijn harde wind met westen+bende inslaggen. Er is geen
eilanden die verbreken kapot [dyningen] tevoren hij worden reflecteren naar steil rotsen. Het gaat
nu reusachtig langzaam naar voren.

2001-06-12 [Rullstensstrand].
Kamperen op een [rullstenstrand] omgeven van hoog bergen. Groot kantig knipsel+blokken lag
weinig hier en daar. Mooi en dramatisch landschap. Enkele meeuwen voer gelijk
adelaren op de opwinden bij de afgronden. Peddelen niet, te veel tegenwind tevens op
de morgen en de avond.
Avatar gebruiker
Freek
 
Berichten: 1344
Geregistreerd: 17 jun 2004 15:18
Woonplaats: Balkbrug

Berichtdoor Freek » 12 mei 2006 12:40

deel 3;

2001-06-13 [Egersund].
Wakker worden naar de lawaai 03.00 en inpakken samen. Onstaan de haven in Egersund in
krachtig verhogen tegenwind. Meer zeil- en motor-boten die vond het woei te veel binnenkomen meteen later. .
De dag erna zou het uitwaaien 12 m/sec. van noordwesten. De kust op naar Stavanger is
ondiep en geheel onbeschermen. Ik heeft gebleven waarschuwen voor de af bijna alle ik praten
met sinds ik passeren Oslofjorden. (Ik hebben ook gebleven waarschuwen voor Lindenes
en Lijst, maar het is kort oppassen-geeft, zo zij erin slagen te ik [sprinta] voorbij tussen
de harde winden).
Ik vindt niet erom te zijn inharde wind, zo ik bepalen me om te trekken de kajak met
wagen. Ik was eigenlijk niet zo reusachtig [begeistrad], mijn voeten had precies
begonnen zien uit als zij deed voor mijn wandelingen op totaal 273 km in Denemarken.

Ik werd aanbieden lift van drie puistjes op een motor-boot. Zij zijn onderweg naar IJsland
en eventueel naar Groenland. Ik bedanken ja, weinig kunstmatig medewind was
zeer welkom. Het had zijn tegenwind in bijna 20 dagen, helemaal sinds Gotenburg.
Ik hebben in groot gezien geen ervaring van ander boten dan kajakken zo het zou
worden veel interessant te zien hoe het fungeren aan boord. Het is ook veel
interessant te spreken met ander die doet lang reisen, ondanks dat wij heeft zaaien ongelijk
vaartuigen heeft wij veel gemeenschappelijk belevenissen en zorgen.

2001-06-14 Staf-aangeven.
Wij starten vroeg. Ik werd reusachtig zeeziek maar leren me toch zeer. Wij
aankomen naar Stavanger op de ochtend. Mooi stad met veel oud huisen. Ik werd
aanbieden lift verder bijna helemaal naar De bergen, daar zou zij buigen af naar
IJsland. Af leiden me onbekend aanleiding bedanken ik nee en doorgaan dat 's avonds
[gneta] mij vooruit in de tegenwind.

2001-06-16 [Haugesund].
Hebben een interessant gesprek met een Zweeds paar die gevaren erbij en van
Shetlandsöarna. .
Trof daarna opnieuw de puistjes met de motor-boot! Zij had hebben, en hebben
nog steeds een deel problemen met de boot. Ik kwam midden in de reparaties. Ondanks het
de tafel dekken zij meteen vooruit boterhammen en drank. Bewusteloos aardig en attent! Zij
constateren dat ik blijkbaar is snel dan hen...

Op de boot voorafgaan levendig ZWEEDS KAMPIOENSCHAP-VAN ...-contact met Finland. Ik becommentariëren dat het is een
interessant communicatie-vorm. Hij de ene antwoorden met zijn Fins accent:
"...[joo]...het zijn [braaa]...men nodig hebben niet [praataa]...".
Woonde op kajak-de club in Haugesund een paren dagen en hebben het zeer goed. Mooi
te zich ontspannen en kletsen met volk. Werd o.a. eigenbieden en de grepen op "[sightseeing]".
Mooi stad met veel oud houten-huisen. Lenen een scheerapparaat van een enthousiast eigenaar
naar een gelijk kajak die ik heeft. Mooi te schillen van 70 dag-van ... "stoppels"!
Het is echt ongelofelijk hoe wel ontvangen manen kan worden.

2001-06-28 Passeren Stadlandet.
Sinds Haugesund heeft het zijn tegenwind bijna elk dag, maar de wind hebben niet
zijn zo reusachtig sterk en ik heeft daarom gekomen goed naar voren. .
Op midzomer-de dag voor rijden een motor-boot op naar de kajak. Twee mannen zonder
kaart/zeekaart, maar met [varsin] glas bieren, vroeg na de weg. Ik zijn standpunt verklaren de weg en
zij gaan weg -in zich verzetten tegen richting. .
Bestuurder naar motor-boten ophouden nooit te verbazen en doen schrikken. Als altijd
zijn het gelukkig uitzonderingen, maar de slecht voorbeelden is helaas veel. Te rijden
zijn motor-boot in vol vaart recht naar een kajak, of op grond van slecht toezicht of van
nieuwsgierigheid, zijn gelijk klakkeloos als te richten een scherp-laden wapen naar iemand
en sinds zeggen: "ik zag niet dat het zijn iemand daar!".

of: "ik keek slechts
door [kikarsiktet] om te zien beter, het was niet de mening te bang maken iemand!".
Bovendien is vaak het beoordelingsvermogen omgkeerd proportioneel naar de aantal paardenkrachten in de boot
zij kenbaar maken. Het is laf en opmerkelijk dat verantwoordelijk politicussen niet durven zich betrokken voelen. Op land vereist zijn het rijbewijs, maar op de water vereist zijn het bloot gelden. .
In mijn thuiswaters in Vaxholm werd een roeier vorig zomer bijna slachten van een
motor-boot. De roeiboot werd stampen. Gelukkig het redden zich de roeier zonder blijvend
natuurkundig schades, maar van de aanleiding zijn de politieagent geheel ongeïnteresseerd van
het gebeurtenis. Voor een paar jaren sinds werd een Duitser die peddelen van Duitsland naar
Stockholm knijpen en ernstig beschadigen van een onder invloed [motorbåtsförare] in
Hammarbyslussen. Waarschijnlijk zijn veel meer incidenten.
Elk keer ik stappen uit uit een eetwinkel nadenken ik op als ik gebleven voor de gek houden
of als het echt kosten zoveel. Volgens de nieuwsen op Noors radio zijn
de eetprijsen 62% hoog dan het gemiddelde in EU. .
De weer in Noorwegen is een hoofdstuk voor zich. Het kan waaien van alle richtingen tegelijk
en regenen van een hemel zonder regen-wolk. .
Passeren Stadlandet gisteren. Naar een begin was het klein [dyning] en bijna
windstil.
.
2001-07-01.
Ik heeft sinds Haugesund de meest dagen gezeten in de kajak in twaalf uren in
zich uitrekken. Ik de puf hebben daarom niet schrijven dagboek gelijk vaak als vroeg. .
Het hebben vaak zijn welgebruiken, [strömt], mist, regen, plotseling verhogen winden,
snel veranderlijk windrichting en een massa ander factorren die eisen groot
opmerkzaamheid.
Voeden het niet zijn mist of regen ziet ik toen en toen berg met sneeuw-vlekken rondom
de toppen, zeeadelaren of [tumlare]. .
Ik bleef een greep bij Oddbjörn Hjelen in Aure, een plaats daar ik vroeg bodem
en werken. [Aure] ligt een paar Zweedse mijlen noordoosten om Kristiansund. .
Er is posen in de kajak ik niet graag herleven door te zich indenken op hen of
opschrijven hen. Ik denkt in plaats daarvan vaak op de mensen ik getroffen onder mijn
reis, nu uiterlijk het gezin Hjelen daar ik werd ontmoeten als een gezinslid.

2001-07-04 Gezelschappen.
Mijn peddel-vrienden van huis, Leif Hansson en Johan Norberg aansluiten om te
peddelen met een grepen. [Öddbjörn] meegaan eerste dag, hij werd helaas de enig in
Aure ik erin slagen te inspireren naar te zich verschaffen een kajak.
[Johan] gaan staan hoofdzakelijk hoog eisen op de eten dan ik, het werd daarom [färsk] vis
met aardappel meer keren naar middag. Een dag kreeg wij enkele nieuwvangen krabben van
een gezin. De man zijn imponeren van mijn reis, maar minstens gelijk imponeren van te een
zo oud manen die Johan kon zijn buiten en peddelen (Johan is 54!). [Leif] en ik
passen de volgend dagen op dat vaak zich herinneren Johan om deze.
2001-07-10 De uitrusting.
De uitrusting ik hebben met mij heeft ik gekozen vanuit ervaring en beoordelingen.
Een uitzondering zijn [kommuniktionsutrustningen] als de dagboek toekomen door. OPGEVEN-AB:sec.
personeel in de winkel op Sveavägen bij Hötorget in Stockholm werd zeer geïnteresseerd
en zich betrokken voelen in mijn communicatie-behoefte en aanbevolen uitrusting die heeft
fungeren zeer goed. Ik leest niet binnenkomen mail mobiel omdat ik niet
de puf hebben peuteren met het. Ik heeft ook een [satelittelefon] van Telia [Mobile]. Hij heeft
ik al gekregen gebruik voor, onder ander toen ik kamperen in een baai binnenin een
[hästskoformat] berg.

De klerens is zeer goed. Vroeg gebruiken ik drie ongelijk jassen afhankelijkheid op weer.
Nu gebruiken ik slechts mijn Arcteryxjacka, hij bedekken alle mijn behoeftes ongeacht
weren. Mijn Snap Dragon kapel sluiten absoluut heel dicht naar de rand-kant.
[Delanabyxorna] ik heeft dichtsbij de lichaam is bewusteloos goed. Ik zich houden hen droog dankzij dat noch Arcteryxjackan of Snap Dragonkapellet binnenlaten iets
water. Ik beschermen hen naar condens met hulp van een paren wind- en
waterbeschermen broeken van Sasquatch. Mijn peddel-handschoenens in [hypalongummi] van
Snap Dragon is zeer goed toen de temperatuur is eronder -10 mates. Voor afreis
peddelen ik bij een gelegenheid in 4.5 uren toen het pus -12 mates met perfect
comfort-temperatuur op de handen dankzij deze handschoenens. .
Mijn [marmotjacka] in slaapzak-materiaal gebruiken ik dagelijks, zowel als warmtekledingstukken
en hoofdkussen.
Mijn keuken, Optimus Nova, hebben altijd fungeren probleemloos. .
Ik is volledig tevreden met mijn Hillebergtält. Het is zo klein dat ik altijd
gevonden een plaats te gaan zitten op het op, maar toch voldoende groot voor mij en
alle dingen. De ventilatie is zeer goed. .
[Schweizerkniven] gebruiken ik dagelijks naar alle mogelijk. Gelaatsuidrukking Matrix [pannlampa]
van Princeton Tec gebruiken ik nu zelden omdat het is licht op de nachten, maar
de eerste 85 de dagen gebruiken ik hem altijd. Dankzij lang levend
[lithiumbatterier] van Energizer heeft ik slechts vervangen de batterijen een keer sinds
de afreis. .
Toen ik zit in de kajak hebben ik eerder-behalve brood, biskwietje, chocolade, vrucht en groentes
gegeten heel wat "werden dragen" van www.swiftexport.com.
2001-07-12 Opnieuw alleen.
Een dag met ongelofelijk weer, zwak medewind en zon. Kan slechts zich herinneren zo'n dag
sinds ik zijn in Denemarken. [Johan] en Leif nam Hurtigruten om te peddelen op weinig
ander plaatsen en later aansluiten naar www.askr.no. Onweren 's avonds.

2001-07-13 Passeren Rörvik.
Peddelen in tien uren, waarvan het stortregenen in drie uren en regenen in twee. Zat
onder een aanlegsteiger ondertussen als het onweren. .
Ik heeft nu peddelen en getrokken mijn kajak met wagen ruim 300 Zweedse mijlen.

2001-07-14 Regens en wind.
Rustdag omdat ik vond dat het zijn te veel weer. Ging een paar uren in
regens en wind om te kopen eten. De voordeel met het weer is dat het toen niet is
vol met kleine steekvlieg van geslacht Simuliidae die [kravlar] rond en eet in mijn gezicht. Luisteren een deel op
radio, helaas kreeg ik slechts in een kanaal en 's avonds zijn het herhaling van
de namiddag. Volgens de meteorologen op wordt hetlange tijd heel wat harde wind.
2001-07-15 Gatten in een fjelden.
Omhooggaan op de fjeld Torghatten meteen zuidelijk als Brönnöysund om te zien de gat die
gaat recht door de fjeld. Opmerkelijk.

2001-07-16 Ander kanoëren.
Trof een groep op 11 kanoëren, de meest van Tromsö. Peddelen samen een paar
uren tot de sloeg kampen.

2001-07-17 [Havsutter].
Zag een [havsutter] op dichtbij richtingen en een gletsjer op lang richting. [Gnetig] [motind].

2001-07-18 Een dag in de tent.
Volgens de prognose zou het worden 12 m/p. verhogen naar 15 m/sec. recht tegenwind. Laag en
rusten in de tent. Een nerts zwom voorbij.

Het woei, maar irriterend wel werd de wind niet zo krachtig als hij was gisteren toen
ik zich aansluiten peddelen. Dus kon ik hebben peddelen. Moeilijk te beoordelen hoeveel het
waaien, het lag een berg in de weg. Harde wind-waarschuwing tevens voor de dag van morgen. .
Probeerde voor de gek houden de tegenwind door te peddelen op de nacht, starten 23.00. Het hielp
niet, zich aansluiten 08.30 toen het woei veel te zeer. Zich afvragen als het gaat te voor de gek houden de
eeuwig tegenwind door te peddelen achteruit?

2001-07-19 Een winkel...
Ging een uur in motregen-regen om te handelen. Op de eiland daar ik kamperen woont het 130
personen de jaar rond, op de zomer 200. In de winkel was ik was alleen klant, maar het
zijn een gereedheid voor een groot stormloop van klanten: het zijn zes winkelwagentjes
en vijf manden. De prijskaartjes was handgeschreven!

Een boer klagen over dat het niet gaat te oogsten de gras naar de silo, het is te
natmaken op grond van dat het regenen zoveel. .
Is nu een paar Zweedse mijlen zuiden om Mo in Rana.

2001-07-20 Noordelijk harde wind
-10 mates en continu regen. De meteorologen voorspellen noordelijk harde wind
15m/sec.. Nog een dag in de tent.

2001-07-21 Blijft in de tent.
Vroeg op de morgen woei het 12 respectievelijk 13 m/sec. noordelijk bij de vuurtorens buiten.
Ik blijft in de tent. De hemel opklaren gedeeltelijk op onder de dag. Wakker worden bij 23.00
na een paar uur-van ... slaap, de wind had kalmeren zich een deel. Inpakken samen de dingen
meteen.
.
2001-07-22 De pool-cirkel.
Te water laten de kajak een kwart na middernacht. Peddelen over (wonder/door?!)
de pool-cirkel op de ochtend. Blauw hemel en reusachtig warm. Ongelofelijk met deze
snel [växlingar] in de weer!
2001-07-23 [Räktrålare].
Te water laten de kajak 06.00 en peddelen voorbij een paar gletsjers die een glimp opvangen van achter
enkele berg-toppen. Na vier uren in de naaste bleek peddelen ik op naar een
vissersboot om te zich afvragen als het zijn iemand eetwinkel in de buurt. Ik werd direct
bieden aan boord. Ik wilde het liefst peddelen verder omdat het bijna nooit is zo
goed windomstandigheiden die het was toen, maar zij aanstaan zich en leek reusachtig
aardig dan ik [förtöjde] de kajak en stappen op. Geheel plotseling zat ik toen op een
vijftig jaren oud [räktrålare] en werd serveren eten in groot ladingen! .
Peddelen verder na iemand en een half uur aan boord. Het begon regenen en waaien
zwak medewind. Later verhogen de wind weinig voldoende. Stappen [iland] 19.30. Als ik zich herinneren
goed zijn deze de zevende de dag met medewind sinds Gotenburg.

2001-07-24 Wonen-sterven.
[Gnetade] in scheef tegenwind in naar Bodö daar ik hebben het zeer aardig dankzij
[medlemarna] in Bodö kajakclub.

2001-07-25 [Folda].
Liet Bodö in [understundom] krachtig medewind op de namiddag. Woei over Folda.

2001-07-26 Te veel medewind!
Blijven op land op grond van te krachtig medewind. Trof een paar in zeil-boot als afgelopen voorjaar zeilen van Zweeds-Noors de grens naar Bodö. De wind kalmeren zich naar
de avond. Te water laten en peddelen naar vroeg morgen.

2001-07-27.
Slapen groot deel van de dag. Peddelen een paar kilometers 's avonds maar omhooggaan op
land na een paar kilometers toen het kwam veel te krachtig worp-winden. Trof een
Zweeds jongen die zijn in Noorwegen en reinigen vis.

2001-07-28 [Nattpaddling] weer.
Wakker worden vroeg. Medewind, maar helaas voor krachtig in combinatie met overig
omstandigheiden. Plannen te blijven op land, maar de wind kalmeren zich onverwachten naar
de avond dan ik te water laten en peddelen heel nacht. Eraan komen Vestfjorden en
kamperen in hoogte met Narvik. In slaap vallen zonder groot probleem na te hebben geweest wakker
in 29 uren.

2001-07-29 Etmaal-ritme...
Het is licht te van gedachten veranderen op de etmaal-ritme dan op de weer... De laatst tijd hebben
het gebleven die volgen:
slapen 6 uren .
wakker 21 .
slapen 12 .
wakker 8 .
slapen 3 .
wakker 29 .
slapen 6.
2001-07-30 Gezelschappen.
[Lars] Oven Pettersen van "KADAVER-KRONEN [crew]" (www.askr.no)aansluiten om te peddelen met
een paar dagen. .
Volgens de meteorologen zou het worden veranderlijk [bris]. Ons begrip was dat het
in plaats daarvan woei 10-12 m/sec. toen en toen, maar het was medewind en niet zo reusachtig
groot water dan het was oké. Opzoeken de tent op de eiland Andörja het oosten om Harstad.


2001-07-31 Winden rondom 20 m/sec..
Het waaien zeer vandaag en morgen zal het waaien nog meer: sterk harde wind
(sterk harde wind is meer dan stijf harde wind). Weinig noord om ons zal het worden klein
storm. Regenen doet het heel tijd. Morgen zal het sneeuwen op de berg-toppen over
ca. 800m. Wij blijft in de tent en kletsen in plaats daarvan, onder ander erom Lars
skitrektocht van oosten naar westen over Groenland vorig jaar. .
'S avonds ordenen Lars landtransport huisen, erna te hebben horen de langetermijnprognose
was het duidelijk dat het niet zou lopen dat peddelen de dichtstbijzijnd dagen.

2001-08-01 Doorgaan hard winden.
Ligt in de tent en luisteren op radio. Meer veren is afgelasten op grond van te moeilijk
omstandigheiden. De wind zal kalmeren iemand dag naar de weekend, maar sinds komt
volgend lage drukken.

Bij een kort onderbreking in het intensief regen gluren ik uit en zag dat het heeft
sneeuwen op de fjeld-toppen.

2001-08-02 Nog steeds inwaaien.
Nog een dag in de tent. Het regenen niet, die vroeg dagen, precies heel tijd.

2001-08-03 Peddelen verder.
Peddelen voorbij sneeuw-kleden fjeld-toppen. Zaag twee ongewoon groot zeeadelaren.

2001-08-04 [Tromsö].
Starten midden op de dag en aankomen naar Tromsö na middernacht. Regen en tegenwind
als gewoon. Sprak met een manen die zeggen dat deze in de omgeving regenen 28 dagen in
juli.
.
2001-08-08 Liet Tromsö.
Liet Tromsö na vier dagen met overwegend zon, warmte en zwak winden.
Trof een massa aardig lidden in de kajak-clubben, bezoeken het pool-museum en
Het [Norske] [Meteorologiske] Institutt. Sprak met volk die gevaren van (en erbij)
Svalbard. Erin slagen te komen ook op een [briefing]
om walvissen die zijn van plan zijn naar volk die zou rijden met een onderzoek-vaartuigen [til]
oosten-Groenland.
2001-08-12 [Musslor].
Een kort dag in de kajak, omhooggaan op een plaats alle te mooi te passeren. Naar
bosbes erbij voor- en nagerecht. Hoofdgerecht werd rijst met mossels koken met
knoflook. Lekker als [omväxling] naar mijn gewoonlijk zeer simpel eten. Noch muggen,
kleine steekvlieg van geslacht Simuliidae of regen!! Zag enkele bermen.

2001-08-13 ZWEEDS KAMPIOENSCHAP-VAN ....
Ik hebben onder mijn reis leren mij heel wat, onder ander erom tekstmededelingen (ZWEEDS KAMPIOENSCHAP-VAN ...)
op de mobiele telefoon... .
Van Zweden must ZWEEDS KAMPIOENSCHAP-VAN ... naar mij worden sturen naar "070...", dus zonder "-46". Ik
aannemen dat het toen inhouden dat om iemand gebruiken mobiele telefoon-van ... "antwoorden"-functie,
worden zenden het SMS:et naar "-46..." en verdwijnen dus in [cyberspace]. Van Noorwegen
moet zij worden sturen erbij "-46...".

Als ik luiden binnen Noorwegen nodig hebben ik niet zich stoten "-47" eerst, het moet ik
daarentegen als ik sturen ZWEEDS KAMPIOENSCHAP-VAN ... naar een Noors mobiele telefoon. Tevoren ik naar voren komen erbij
het heeft ik helaas zenden een deel ZWEEDS KAMPIOENSCHAP-VAN ... als niet naar voren komen. .
Is in zich verheffen met Hammerfest.

2001-08-15 427 Zweedse mijlen...
Heeft nu getrokken de kajak op mijn [VKV]-wagen 30 km over Porsangenhalvön en daarna
peddelen over Porsangerfjorden. Nogal heuvelachtig stuk weg ik ging, maar mooi te
zich uitrekken weinig op de benen. Mooi fjeld-natuur met kaal-fjeld. .
Ik hopen ik niet veroorzaken iemand bijl-geluk, veel automobilisten ik ontmoeten zich omdraaien
de nek bijna 180 mates! .
Is nu in Norges noordelijk provincie in Noorwegen/provincie, Finnmark. Op de plaatselijk-radio spelen zij weinig
"Samisch pop". Eigenlijk nogal goed. .
Heeft nu peddelen en getrokken mijn kajak op wagen totaal 427 Zweedse mijlen.
2001-08-16 Warm en gedeeltelijk zon.
Getrokken de kajak op Börselvsfjället tussen Porsangen en Laksefjorden. Deels
veel steil. In het steil partij de puf hebben ik slechts lopen 10 meters tussen
de pauzes. Moet schuin staan mij reusachtig veel naar voren opdat de kajak niet zal rollen
achteruit. Mooi en variëren landschappen. Naar een begin wit [kalkstensklippor],
sinds [knotiga] fjeld-berken en struiken, sinds moerassen, klein meren en erbij laatst een
[kargt] kaal-fjeld met een massa steen en grind.

2001-08-17 Regens weer.
Trok de kajak in motregen-regens die verhogen naar regen. Gaan zitten op de tent op de namiddag
omdat het zou worden harde wind en onweren. Zeer [kargt] landschap, steen, grind,
laag bomen en struiken. Jeneverbes en ander zalm-rivier.

2001-08-18 Regens en harde wind.
Ik zich bevinden me nu opnieuw in een lage druk daar het waaien zeer. Op de kust waaien
het tussen stijf harde wind en sterk harde wind, uit op de vissen-dijken zal het
eventueel worden klein storm. .
De wind rukken en slijten in zowel mij en de kajak, maar het gaat voor het meest goed
te lopen toch. Boom of fjeld dempen zij krachtig winddorpen enig. Erger
zijn het als ik ging langs de Deens westkust in harde wind, toen zich houden ik op te
afwaaien de weg meer keren. .
Opbegon 's avonds de vragen-stijging van de fjeld tussen Laksefjorden en
Tanafjorden. De natuur is nog steeds reusachtig mooi, ondanks dat het regent
horizontaal.
2001-08-21 Gegaan ruim 19 Zweedse mijlen op 6 dagen.
Wakker worden naar helder-blauw hemel en warmte. Bewusteloos met deze snel [växlingar] in
de weer! Toen het regenen en woei als ergst waar het slechts 6 mates, deze dag
moet het zijn rondom 20 mates midden op de dag. .
Naar voren komen naar Varangerfjorden laat 's avonds. 'S avonds tevoren ik kroop in in
de tent noteren ik dat vocht op de tent vriezen naar zacht ijs. .
De laatste 6 de dagen heeft ik getrokken hem bijna 100 kilo's tong de kajak ruim 19 Zweedse mijlen
op [slingriga] en ongehoord heuvelachtig fjeld-weggen. Het heeft gegaan sneller dan ik
geloven, het afhangen waarschijnlijk op dat ik ruim half stuk weg heeft gegaan in een zo
ongehoord goed [fotbeklädnad] voor lang trektochten op asfalt: zeiler-laarsen!


De landschap heeft zijn ongelofelijk mooi. Het heeft zijn reusachtig interessant en
om beurten te komen op en zien de kaal-fjeld hier in Finnmark. In Tana werd
de landschap naar mijn groot verbazing nogal gelijk Denemarken, in contrast naar de
laatste dag-van ... berg, steen en grind was daar een massa zand.

2001-08-22 [Varangerfjorden].
Na de vorst-nacht wakker worden ik opnieuw naar een helder-blauw hemel en gelukkig
vragen-bevoordelen warmte. .
Peddelen uit op een volledig windstil Varangerfjord, niet voordat op
de namiddag werd het tegenwind en [havsdyning].

2001-08-24 [Kirkenes].
Afwachten op de morgen te een harde wind zou kalmeren iets en gaf me sinds
weg. Surfen ook soms een beetje verbreken meer van achteren en [havsdyning] van de zijde.
Onstaan Kirkenes 's avonds.
2001-08-28 Finland.
Heeft gegaan van Kirkenes en via Neiden over de grens in naar Finland. Zon en
warm vandaag. .
Het zal worden interessant te zien hoe dingen en ding fungeren hier in Finland, het
is toch zeker verschillen tussen ons een beetje-lendes. In Denemarken mogen men niet kamperen waar
dan ook, daarentegen is de liberaal als het gelden alcohol, tabak en ander. In
meer roeiclubben ik bezoeken roken zeker lidden In de club-lokaal! In Noorwegen mag
men in groot gezien kamperen waar dan ook en walvissen mogen men jagen in onderzoek-bedoeling,
daarentegen is het onwettig te plukken onrijp kruipbramen/[multer]!
Avatar gebruiker
Freek
 
Berichten: 1344
Geregistreerd: 17 jun 2004 15:18
Woonplaats: Balkbrug

Berichtdoor Freek » 12 mei 2006 12:40

deel 4 (laatste);

2001-08-31 [Enare] Moerassen / Inari.
Tevoren ik kwam hierheen geloven ik dat het eventueel zou worden een probleem dat ik
noch praat Samische of Fins, het heeft nu gebleken dat het niet zijn iets
groot probleem. Er is namelijk niet zoveel volk te praten ook hier! .
Erna te hebben gegaan enkele dagen heeft ik nu begonnen peddelen op Enare moeras/Inari.
Opmerkelijk te kunnen drinken de water ik peddelen in en plukken vossenbessen en bosbessen
[sittandes] in de kajak!
.
2001-09-01 [REAL] retour+eten van [drytec].
Peddelen nog steeds op Enare. Er is groot open [fjärdar] maar ook gebieden
met een [myller] van klein eilanden. .
Iets die hij laat tijd vereenvoudigen [tillvaron] wezenlijk is dat ik gebruiken
[REAL] retour+eten van www.drytec.no(de Zweeds generaal+agent verkopen veroverig
ook een nieuw samen+opvouwbaar kajak). .
[REAL] retour+eten is klaar gerechten die drogen en [portionsförpackats] in klein zakken met
oranje kleur. Men Opengaan de zak, gieten in warm water, bewegen erom, naar+sluitende zak .
met een glijslotten en verwachten in vijf minuten. Daarna is de eten klaar, enkel kan
het niet worden! Zij zijn in meer smaken, alle proeven reusachtig goed en de maag hebben
niet hebben enkele vreemd reacties. De groot van alle voordelen is dat als men
eet meteen uit de zak wordt het niet eens iemand toonbank! .
De water in meren en beken hier boven gaat te drinken, maar soms spayen ik het
met een fles van www.aquaattack.comvoor veiligheidsom wille van ....

2001-09-03 Gegaan 65 Zweedse mijlen!
Ik hebben nu sinds de start totaal getrokken mijn bijna 100 kilo's tong kajak 650
kilometers naar voet+van ... met hulp van mijn wagen, het is gelijk lang als de normaal+route
leiden zij die [skidar] dwars over Groenland. In aanvulling naar het hebben ik peddelen over.
400 Zweedse mijlen. .
Om te komen neer naar de meren in zuiden heeft ik nu investeren in een fiets met een
prijsen naar+passen mijn economie (velens geloven dat ik is sponsoren met gelden, maar zo
zijn het niet). De fiets kosten minder dan 400 Zweeds kronen, zijn ruim 20 jaren oud
en hebben geen versnellingen. Hij zich houden misschien niet alvast, maar als hij dreunen samen kan
ik toch altijd vangen een schoon of iets (kan de kerstman, kan ik!). .
Omdat heel systeem is reusachtig improviseren fietsen ik reusachtig langzaam,
[marginellt] sneller dan ik gaat. Het was niet zo goed met een [haveri], b.v. om
de kajak loslaten van de fiets en viegen uit in de bos die een [misil]! .
Toen ik vroeg drug de kajak naar voet+van ... luisteren ik een deel op radio. Het mentaal
uitwisseling was tamelijk begrenzen omdat mijn kennissen in het Fins taal
helaas is niet aanwezig. De enig muziek ik horen als ik vond waar goed pus


iemand .
een soort Samisch "[jojkpop]". Vandaag trof ik twee jongens die bezig zijn met zulk
muziek. Zij hebben een oud homepagina, maar een nieuw komt spoedig en daarvandaan komt het
te zijn mogelijk te laden neer muziek. De adres naar de oud is www.vilddas.net.
2001-09-05 Hoe het eigenlijk zijn in Noorwegen...
Omdat verwanten en vriendens leest het ik schrijft hier schreef ik nooit hoe
moeilijk te+peddelen het vaak zijn in Noorwegen. .
Naar beneden langs de fjelden kwam soms sterk geval+winden die rukken en sleet in de peddel. Buiten
van de zee kwam soms regenachtig weer met winden die verhogen van een paar meters per
seconde [til] harde wind op een paar secondes. De golfen was soms meer meters hoog en
kwam vaak van meer richtingen tegelijk. Bij een gelegenheid kwam golfen veroorzaken van
de wind tegelijk van twee ongelijk richtingen en [dyning] van de zee van een derde richting.
[Havsdyningen] stuiteren naar steil rotsen en werden mengen met de ander de golfen. In
aanvulling naar het

de inferno als deze golfen schiep kwam verder golfen van
voorbij+passeren vaartuigen. .
Bij zulk gelegenheiden zich herinneren water+van ... bewegingen niet op iets manier om golfen die
een stil zomer+avond kabbelen in naar een verzocht+strand. Het zich herinneren meer als de inferno
in een steelpan met koken waters, maar met heel ander dimensies. .
Het getijde meebrengen veel problemen, onder ander stromen en probleem te verhuizen
de kajak tussen land en zeeën. Als ik zijn in Kirkenes zijn de verticaal verschil
[melllan] hoop- en lag+water 3.7 meters. .
Ik heeft uitvoeren een deel reparaties op de fiets. Hoe het redden zich volken tevoren het
zijn [silvertape] en een multi-werktuig van Victorinox?? Omdat hij nog steeds
bijeenhouden doorgaan ik te rammelen naar het zuiden.

2001-09-07 Passeren Sodankylä.
Na twee en een half etmaal met vasthouden regens hebben de hemel opklaren op. Ik heeft
nu passeren Sodankylä en zich bevinden me nu een goed stuk zuidelijk als Sameland.
Doorgaan te fietsen met de kajak op aanhangwagens in zuidoostelijk richting.


2001-09-13 Zuidelijk om de pool+cirkel weer.
Ik heeft opnieuw passeren pool+cirkel, maar naar tweede de richting. Zich bevinden me nu bij
Suomussalmi, die ligt op ongeveer dezelfde breedte+mate die Skellefteå in Zweden.

2001-09-15 Zuiden om Renland.
Doorgaan te trekken de kajak naar het zuiden met hulp van de fiets. Gaat in [uppförsbackarna]
en remmen in [nedförsbackarna]. De landschap bestaan van groot heuvels kleden met
bos. Heeft passeren Kuusamo en Suomussalmi, doorgaan naar Kuhmo. Ziet reinigen
elk dag. Ik is dichtbij de grens naar Rusland en er is veel [monument] met
meer na Fins winteroorlog.

2001-09-19 De kajak te water laten!
Erna te hebben getrokken de lelijk+laden de kajak met de oud fiets in 76 Zweedse mijlen over
eeuwig heuvels heeft ik nu te water laten de kajak in de meer Pielinen. Het ligt in hoogte met
Örnsköldsvik in Zweden. Na enkele dagen met veel regens hebben het plotseling
gebleven hoogzomer.
.
2001-09-26 Dag 173.
Ik peddelen op Saimens zeesysteem en zich bevinden me ongeveer midden in Fins Karelen.
Het is niet iemand acuut gedrang, gisteren zag ik twee boten op afstanden maar geen
mens. De herfst heeft aankomen, de bladden vallen van de bomen en toen ik kroop uit de tent gisteren ontdekken ik dat het was vorst.
Het is nu bijna een half jaar sinds ik starten van de kano+club in Vaxholm.

2001-09-27 Nog steeds op Saimen.
De natuur hier lijken op Stockholms inneer- en tussen+archipel. Het is een ongelofelijk hoeveelheid
met eilanden en massa's met baai's en krap oppassen+geeft. Een wezenlijk verschil is echter
dat de puistjes heeft de lekker smaak te bouwen zijn zomer+huisen in discreet kleuren en
zonder te hakken neer enkele hectares bos rond de huis. Veel huisen lijken daarom krap
van de strand+lijn.
.
2001-09-28 Lage drukken.
De laatste dagen hebben het gekomen kort afzonderlijk regen+bui's, maar vandaag werd het meer
dan zo. Het waaien ook een deel, ik worden vinden hebben iemand reusachtig groot aantrekkingskracht+kracht op
lage druk.
.
2001-09-29 Het beginnen worden koud.
Onder een net op naar achteren+buitenband bewaren ik een afwasborstel. Op de morgen hebben
de afwasborstel vriezen vast in de net, dan het werd [manuell] afwassen in plaats daarvan. Later
onder de dag kwam het sneeuw+gemengd regen. Het waaien.

2001-10-03 Zeeën!
Ontmoeten de journalist Henrik Westermark van Sibbo kajak club. [Henrik] is de
lekker journalist ik ooit getroffen (hij hebben met zich een heel hoop met
[karelska] [piroger] en Deens koffiebroodje!).
Heeft getrokken de kajak op de wagen van Saimen naar Virolachti in oostelijk Fins buigen.
Het waaien [sydvästlig] harde wind en ik doorgaan daarom te lopen, maar nu naar het westen.
Het hebben gebleven warm.

2001-10-05 Heeft begonnen peddelen.
De harde wind heeft kalmeren zich, zo ik heeft nu begonnen peddelen. Het is tegenwind maar niet zo
sterk.
.
2001-10-07 Onstabiel weer.
Scheef medewind vandaag. Sinds ik begon peddelen op Enare moeras in Finland is deze
de derde de dag ik peddelen zonder te hebben tegenwind. Het heeft regenen elk dag de
laatste tijd, maar slechts klein hoeveelheiden.

Volgens de weersverwachhting zal het morgen opnieuw worden harde wind. Het onstabiel weer
zal doorgaan in minstens tien dagen erbij.

2001-10-15 Passeren Hangö.
Werd te een tijd sinds meer of kleiner [shanghajad] van kajak-de club in Sibbo,
die zijn zeer aardig. Het laatste halfjaar hebben toch niet zijn overdrijven
sociaal. .
Peddelen nu korten tijd+dapper, ik ziet niet vooruit tegen te beginnen leven een leven
binnenshuis. .
Passeren Hangö op de namiddag. Zag een zeehond en een [havssörn]. Geen regen vandaag.
Vreemd.
.
2001-10-16 Naar Åland.
De archipel ziet uit als hem buiten Stockholm. Mooi te ontkomen motor+boten, zij
verwoesten toch gelukkig slechts op de zomer. Zaag drie zeeadelaren. Doorgaan te peddelen
naar Åland.
Ik zal aankomen naar Vaxholm een weekend. Het wordt vroeg 27-28 oktober,
maar waarschijnlijk later. Ik zal schrijven dag en tijd hier als ik weet.

2001-10-20 Zuiden om Mariehamn.
Zag de achtste de zeeadelaar sinds ik passeren Hangö en nog een zeehond. Aankomen 's avonds naar Lågskär, 30 kilometers zuiden om Mariehamn op Åland.

2001-10-21 Peddelen van Åland naar Zweden.
Te water laten de kajak een krap uur voor de zonsopgang en peddelen uit op de zee.
Wind+van ... golfen kwam van links. Mijn uit op Ålands zeeën zijn het niet speciaal
krap, toch vond blijkbaar het bestuurder van een groot motor+boot dat het was noodzakelijk
te rijden voeden me in hoog vaart en sturen in golfen tevens naar mijn rechter zijde. Ik
zich afvragen als het bestuurder ook vindt dat het is geschikt te rijden auto op trottoirren
om te kijken op voetganger?
Nog meer absurd is dat het op de boot stond "Räddnings...", ik zag niet exact. .
Reusachtig veel verkeer, tevoren
ik aankomen naar Söderarm in Stockholms [nordostra]
archipel zag ik achttien vaartuigen. .
Ik zal aankomen naar Vaxholm onder komend zaterdag (27/10). Terugkomen
met exact tijd, maar het wordt ongeveer midden op de dag.

2001-10-25 Onstaan Vaxholm de klok 11 op zaterdag.
Op zaterdag de klok 11 aankomen ik naar Vaxholms kano+club bij Eriksö
openluchtgebied. Het is dezelfde plaats ik starten op voor ruim 200 dagen sinds. Toen
ik onstaan de aanlegsteiger hebben ik genomen me rond Zweden, Denemarken, Noorwegen en
Finland door te peddelen 529 Zweedse mijlen, getrokken de kajak 77 Zweedse mijlen naar voet+van ... en 76 Zweedse mijlen met
een oud fiets. Totaal is het 682 Zweedse mijlen
2001-10-26 Samenvatting.
De reis begon de zevende april toen ik liet Vaxholms kano+club buiten
Stockholm en peddelen naar het zuiden langs de Zweeds oostkust. Het woei reusachtig
veel, voor het meest tegenwind en het regenen bijna elk dag. Op de nachten zijn
het vaak graad onder nullen. .
Het hard weer doorgaan met weinig uitzonderingen naar zuidelijk Zweden. Daar [trevade]
ik mij vooruit enkele dagen in dicht mist. Na een kort wachten op rustig winden
peddelen ik over naar Denemarken. Daar volgen een periode met heel wat zon en een
deel rustig winden, maar het was ook krachtig onweren en harde wind. .
Op de geheel onbeschermen Deens westkust woei het harde wind en ik trok daarom
de kajak naar het noorden naar voet+van ... met hulp van een wagen ik hebben met mij. Na 20 Zweedse mijlen kwam
ik naar Limfjorden, daar peddelen ik naar het oosten naar Jyllands oosten+kust.

Op de Zweeds zijde werd het opnieuw tegenwind en regens. Bij Oslofjorden werd het
zon maar de tegenwind werd nog krachtig, overdag bijna altijd harde wind. Van en
met Haugesund in zuidelijk Noorwegen woei het meer zelden harde wind tegenwind, maar bijna
altijd tegenwind en bovendien regens de meest dagen onder de rest van mijn tijd in
Noorwegen. .
Ik [gnetade] verder naar het noorden langs de moeilijk te+peddelen Noors Atlantkusten. Toen de weer
toestaan zat ik vaak 11-13 uren in zich uitrekken in de kajak. .
Het was vaak veel moeilijk te beoordelen hoe de omstandigheiden zou worden, het zijn zoveel factorren te zich begeven consideraties erbij. De beoordelingen is belangrijk, dat peddelen is niet
als te fietsen: men kan niet blijven en stappen van als men peddelen langs steil
rotsen en [atlantvågor] van meer richtingen zich gooien de kajak hierheen en daarheen.
Getijde+stromen, enorm [havsdyning], worp+winden, geval+winden en [uppgrundningar]
zijn enkele factorren die vaak deed de leven moeilijk.

Toen ik onstaan zij aller noordelijk delers zou het waaien storm buiten op
de vissen+dijken in Noordelijk ijs+zee. Ik peddelen daarom niet rond Nordkapp, zonder
plukken opnieuw vooruit de wagen en trok mijn bijna 100 kilo's tong kajak op veel
steil weggen 38 Zweedse mijlen over de bergen. Via Kirkenes in noordoostelijk Noorwegen aankomen ik
naar Enare moeras in [Norra] Finland. Erna te hebben peddelen over de meer kocht ik
iemand ruim twintig jaren oud onwisselen fiets voor 400 kronen die ik gebruiken erbij te
trekken de kajak naar het zuiden dwars over de hoog heuvelruchten in oostelijk Finland en neer naar
Saimens zeesystemen in zuiden. Erna te hebben peddelen door Saimen trok ik de kajak
naar voet+van ... neer naar oostelijk deel van Fins baai daar ik opnieuw te water laten de kajak in
de zee en peddelen naar het westen. Erna te hebben gelaten Finlands vasteland aankomen ik
naar Åland waarvandaan ik peddelen over Ålands zeeën naar Stockholms Archipel.
Het heeft gewaaid en regenen ongehoord veel. Harde wind hebben het harde wind massa's met keren
en bij twee gelegenheiden hebben het harde wind storm. Ik heeft niet rekenen samen exact hoe
veel dagen het heeft regenen nog, maar het is ongeveer 90 dagen. .
Naar voet+van ... hebben ik getrokken de kajak 77 Zweedse mijlen en met de fiets trok ik de kajak 76 Zweedse mijlen.
Als ik aankomen naar Vaxholm op zaterdag hebben ik peddelen 529 Zweedse mijlen, waarvan ruim 400
Zweedse mijlen in tegenwind (als ik peddelen naar tweede de richting had ik hebben kleiner tegenwind maar
meer ander nadelen in plaats daarvan). .
Ik hebben onder 200 dagen leven blootstellen voor natuurkrachten die niet gaat te
voorstellen zich erom men leeft een levens binnenshuis. Ik hebben voor het meest erin slagen te maken
correct beoordelingen van weer, ander omstandigheiden en mijn eigen vermogen. De
natuurkundig [påfrestningarna] heeft zijn groot, maar verwaarloosbaar vergelijken met de psychisch
[påfrestningarna].
Natuurlijk heeft ik leren me veel om weer, [paddling] en buitenleven, maar ik
heeft ook leren me zeer ander. Onder ander erom [beslutsfattande] en om mentaal
strategies om te behouden de psiche in goed vorm. .
Ik heeft gezien bewusteloos veel mooi natuur en ik heeft gezien zeehonden, [uttrar],
nertsen, [tumlare], vossen, bermen, zeeadelaren en een massa ander vogels (ik heeft
ook gezien, en [kännt] enkele miljarden kleine steekvlieg van geslacht Simuliidaeën, muggen en teken). .
Ik heeft niet zijn ziek iemand dag (wellicht [sjukligt] koppig). .
Lange tijd .
Ik zal zich houden enkele voordrachten (ik zal slechts kijken door enkele duizend
afbeeldingen eerst...) [Jag] nadenken ook op te schrijven een beuk om mijn reis en ik heeft
ook nadenkens op te zich houden cursussen in weinig ongelijk stoffen, maar als ik nu komt
naar huis zal ik beginnen met te verhuizen in in mijn verhuren appartement en weinig volgorde op
een massa dingen.

Informatie erom wat ik bedenken lange tijd opkomen de homepagina, maar het zal
zich begeven tijd.
.
2001-10-27 Vooraan!
De laatste dag in de kajak had ik voor [ovanlighetens] om wille van ... de mobiele telefoon toegankelijk. Plotseling luiden radio P5 en deed een direct+zenden interview, ik aankomen daarom naar de aanlegsteiger in Vaxholm een paren minuten erna berekenen aankomsttijd. .
Bij de aanlegsteiger zijn de volksverzameling nog groot dan toen ik gaan weg, deze ondanks dat veel in Vaxholmskanotklubb was weg+zich oprichten. Gezin, vriendens, verslaggevens en veel ik niet kent maar als volgen de reis op de homepagina had bijeenkomen opdat ontmoeten mij. De club had ordenen koffiedrinken naar alle, die ik vindt waar aardig en genereus! Het was reusachtig leuk dat zoveel komen, maar het werd weinig als+tuimelen omdat ik niet is gewend bij zoveel volk. .
Het is leuk te komen huisen, maar het is ook zodat mijn mentaal planning heeft zijn reusachtig goed en ik heeft niet op iets

manieren moe worden op te peddelen. Ik zou zeer wel kunnen peddelen, en genieten van het, een paren weken erbij.

2001-11-03 Thuis.
De appartement ik woont in had ik verhuren onmeubileren. Erna te hebben zijn thuis in een week hebben ik nu eindelijk erin slagen te wortelen vooruit en verhuizen hierheen het belangrijk van mijn bezittingen uit het chaos ik zich wringen in in mijn vader+van ... garage precies voor de afreis. Ik heeft ook erin slagen te zich wassen en weinig volgorde op het meest van de uitrusting. .
Het vervangen naar deze leven is niet licht. Soms zit ik slechts en kijken uit door de raam en kent mij als ik aannemen dat een nieuwvangen dier op dierentuin kent zich. .
Tot nu toe hebben, of komt, mijn reis te worden [uppmärksammad] in:
TV: [ABC]-nieuw, Rapport, De land rond
Radio: P5 .
Kranten: De avond+blad, Expressen, [DN], De archipel, Arbetarbladet, Båtnytt, Utemagasinet.

2001-11-14 Scandinavië / Noordeuropa.
Velens vindt dat ik heeft peddelen rond De noorden en niet rond Scandinavië, ander beweren dat slechts Finlands noordelijk deel toebehoren aan Scandinavië. Een deel beweren dat Finland niet toebehoren aan Scandinavië überhaupt. .
Ik begrijpt niet de woordspeling met te discussiëren het, maar omdat zoveel heeft reageren neemt ik op het. Tevoren ik gaan weg keek ik in diverse naslagwerken. Het goed blijven reusachtig verschillend in hen. De noorden includeren altijd IJsland en meestal Färöarna. Deze plaatsen heeft ik niet genomen me rond. In Nationalencyklopedin goed blijven het erom "Scandinavië": "deels verzamelnaam op de lendes Zweden, Noorwegen en Denemarken, soms ook Finland, deels<#85>.".
2001-11-19 Peddelen.
Peddelen eerste keer sinds de thuiskomst. Mooi te zitten in de kajak weer!!
Avatar gebruiker
Freek
 
Berichten: 1344
Geregistreerd: 17 jun 2004 15:18
Woonplaats: Balkbrug


Keer terug naar Zout water

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron