[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Zeekajak Forum • Onderwerp - Overnachting Razende Bol (Zandplaat bij Den helder-Texel)

Overnachting Razende Bol (Zandplaat bij Den helder-Texel)

Moderator: bjorri

Overnachting Razende Bol (Zandplaat bij Den helder-Texel)

Berichtdoor bjorri » 02 sep 2007 15:42

Ruim voor twaalf uur op de afgesproken plek in Den Oever en ivm visserijdagen (kermis) gelijk doorgestuurd naar een alternatieve instapplaats aan het IJsselmeer.

Aldaar kennismaken en de boten inpakken. Met tien man/vrouw sterk vlot op weg naar de sluis en het zeegat uit. Stroom mee en niet al te veel wind dobberen we langs de vaargeul richting Texel en door het Marsdiep richting bestemming. Eigenlijk best een lange zit na een feest in Limburg de vorige avond en dus een korte nacht.

Twee dagen na springtij en al enige dagen noordwester wind blijkt de Bol dit jaar niet veel echt droge grond te hebben dus zoeken we even verder naar echt droog zand om de tentjes op te zetten. Het stuk waar we staan zal niet veel groter zijn dan een hectare, met een wandeling leek het erop dat er echt niet veel plek is.

Hout verzamelen voor een kampvuur, strandjutten dus met als extra vondsten een dode bruinvis en een dito zeehond. Ook een sixpack bier(!) en wat andere min of meer nuttige spullen. Het eten is ieder voor zich maar het kampvuur daarna is weer groepsgebeuren.

Het waait nog steeds uit het westen en droog zand waait op en via de ventilatiegaten in de tent komt er in de loop van de nacht toch het nodige naar binnen. s'Nachts vaak wakker worden en lekker naar buiten kijken, Lange Jaap geeft vier keer per twintig seconden wat licht en verder een hoop groen en rood geflits en geflikker, een onwerkelijke omgeving voor mij. De volgende morgen blijkt er duinvorming rond de tentjes te ontstaan, overal zand en kuilen. Koffie zonder zand is een illusie dus het laatste slokje maar niet opdrinken.

We varen weer: Golven komen van twee kanten en dat klots leuk. Zelf doen we er niet veel aan maar de stroom maakt dat we met een noodgang naar het oosten gaan. Even opletten bij de havenuitgang van Den Helder maar uiteindelijk viel dat ook mee hoewel we (ik) beseften dat als je fout incalculeert dat je niet veel kans op herstel hebt. Langs de groene boeien met stroom en wind mee zo nu en dan een surfgolfje pakken en dus met een noodgang vliegen we over het wad langs de Wierbalg richting Den Oever.

Bij de sluis is het weer wachten, mijn rolniveau is kennnelijk nog niet zoals het moet wezen en de puntjesredding had ik kennelijk net te kort rust voor om op te wachten. De x-redding ging echter lekker vlot.

Het was een heerlijk weekend.
Avatar gebruiker
bjorri
 
Berichten: 492
Geregistreerd: 13 aug 2007 17:43
Woonplaats: Kanowaard

Keer terug naar Zout water

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast