Note: Review uitgebreid op 22 augustus 2007 en detailfoto's toegevoegd
Sinds enkele weken ben ik de trotse bezitter van een polyethyleen Nordkapp. Ik ben 1m89 lang en weeg ongeveer 70 kilo.
Ontwerp:
De Nordkapp is met 5.40 m een lange boot en heeft een flinke rocker. Voor- en achterschip hebben een zeer laag volume. Het voordek is erg hoog, het achterdek juist laag. Er zijn drie waterdichte compartimenten. De voetsteunen kunnen tijdens het varen worden versteld. Er zijn verstelbare dijbeensteunen. Zowel op de kant als in het water vallen de prachtige lijnen van de boot op. Het ontwerp komt nog het dichtste bij de Nordkapp LV van polyester. De dekbelijning voldoet prima. Tijdens het dragen aan de toggles zie je dat de boot iets doorveert.
Vaareigenschappen vlak water:
De Nordkapp is smal (53 cm) maar voor een ervaren kajakker stabiel genoeg. Het is een snelle boot. Om enige koersstabiliteit te krijgen laat ik de scheg een stukje zakken. Zo niet; ben je voortdurend bezig met koerscorrecties. Bij windkracht 6 op vlak water heb ik wat snelheidsmetingen gedaan met de GPS. De maximumsnelheid die ik bereikte was 11 kmh. Een toertempo van 7 a 8 kmh is geen enkel probleem. Ook een snelheid van 8 kmh is prima lange tijd vol te houden. Bij harde tegenwind voer ik 6 kmh en bij harde rugwind 8 a 9 kmh. Met de scheg omhoog draait de boot snel. 5 Slagen voor een draai van 180 graden.
Vaareigenschappen groot water:
Ik heb al een paar keer met windkracht 5 a 6 op het Markermeer (Hoornse Hop) gevaren. Ook twee dagen met windkracht 5 op de Fluessen en het Snekermeer. Daarbij heb ik gemerkt hoe fantastisch deze boot zich gedraagt op ruw water en bij hardere wind. De boot is bij harde zijwind licht loefgierig en laat zich prima trimmen met de intrekbare scheg. Als gevolg van de rocker (gebogen kiellijn) draait de boot prima met ingetrokken scheg, ondanks zijn lengte. Met de scheg neer, heeft hij een uitstekende koersstabiliteit. De boot geeft heel veel vertrouwen op golvend water. In tegenstelling tot mijn vorige boot (een Eagle Offshore) voel ik me geen moment ongemakkelijk in de Nordkapp. Golfsurfen gaat prima bij wind schuin van achteren en de scheg helemaal neer.
Afleverkwaliteit:
De afwerking kan beter voor een topmerk als Valley. Bijvoorbeeld Prijon levert beter afgewerkte boten af. Het oppervlak van het poyethyleen is enigszins opgeruwd. De boven en onderschaal passen niet overal perfect op elkaar. Hierdoor steekt het dekgedeelte hier en daar enkele milimeters uit t.o.v. de rompschaal. De scheg werkt prima maar zit wat ruim in de schegkast, waardoor je hem soms hoort bewegen. De zit is redelijk. Ik vind dat er onvoldoende steun in de onderrug is. Tijdens een tocht in Friesland heben we dit verbeterd (zie topic onder algemeen). Het zitje is lekker gepolsterd en de keyhole kockpit met verstelbare dijbeensteunen geeft een goed bootcontact.
De dekbelijning voldoet goed. De elastieken zijn wel wat strak, waardoor je ze snel overrekt. De rand van het dagluik is niet perfect afgewerkt. Er zijn wat uitsparingen (luchtbellen?) die ik heb volgespoten met siliconenkit. De toggles zijn prachtig afgewerkt met een elastiek, zodat ze nooit rammelen.
Wat tegenvalt is het gewicht van de boot. Valley claimt 25,5 kg. Zonder luikdeksels komt mijn boot al op 27 kg. Een hele toer om de kajak op de auto te tillen.
Samenvatting:
Een snelle boot die vooral op groot water uitstekend voldoet. Doordat de boot goed reageert op kanten, draait hij desgewenst korte bochten. De afwerking en het zitcomfort kunnen op details beter.
kajak op de auto
kajak op de auto
dekoverzicht
dijbeensteun
ingelijmd schot waterdicht compartiment
dagluik meegegoten in polyethyleen
toggle keurig op zijn plaats gehouden met elastiek
uitsparing voor kompas Silva 70P
onderzijde
Nico.