Carbon, kevlar of glasvezel is allemaal de wapening in vezel versterkt kunststof. Het verschil is dat ze carbon of een combinatie van carbon en kevlar gebruiken terwijl standaard glasvezel gebruikt wordt als wapening in polyester. Theoretisch kan je het dus prima simpel repareren.
Wat het vervelend maakt is dat bij glas meestal een ondoorzichtige kleurstof in de gelcoat gebruikt wordt en bij duurdere materialen juist een doorzichtige gelcoat. Cosmetisch netjes repareren wordt daarmee dus erg ingewikkeld, zo niet onmogelijk. Daarnaast kiezen mensen voor carbon vanwege het gewicht. Dan wil je dus helemaal niet reparaties hebben die je boot weer zwaarder maken.
Persoonlijk vind ik het gewicht van een boot vooral tellen als het ding niet in het water ligt maar bijvoorbeeld op het dak van een auto getild moet worden of zo. Tijdens het varen is een paar kilo zwaarder of lichter nauwelijks van invloed, zeker niet als je met bagage gaat varen. Tuurlijk zit er verschil tussen een lege en een beladen boot maar de laatste vijf kilo merk je niet zo veel van. Vooropgesteld dat je
ruim binnen het maximale vaargewicht van je boot blijft.
Tot mijn schande zie ik dat de Oude Maas totaal ergens anders zit dan ik dacht. Veel stroming zal je er wel niet hebben maar als je in ZH woont zal je wel vaak op zee of in de delta varen. Ook op grote, diepe rivieren zoals de Amer of het Hollands Diep zijn golven van een halve meter tot mogelijk een meter niet echt een uitzondering.
Bloem is veruit de grootste zaak met ook veruit de meeste sortering in NL en omstreken. Maar iets dicht bij jou zit ook nog de
http://kanoshop.nl . Die heeft andere merken, zo te zien geen groenlandstijl. Om het verhaal helemaal compleet te maken kan je ook nog eens kijken bij
http://zeekajak.nl , ook al dichterbij voor je. Hun NDK Greenlander vind ik persoonlijk geen aanrader, mogelijk een liefhebbers boot. Die drie zaken tezamen hebben alle verkrijgbare merken zeekajaks in NL, andere handelaren betrekken hun boten bij een van deze drie.
Toch blijf ik erbij dat je huidige boot niet verkeerd is en dat eerst oriënteren op het groenlandweekend je de meest relevante info oplevert. Ook voor zelfbouw kan je daar de juiste contacten leggen en ideeën opdoen.
Soms is er ook een testvaardag. Kanoshop.nl en Zeekajak.nl nemen dan boten mee waar je gewoon vele proefrondjes in kan varen zonder dat je verplicht hoeft te voelen om te kopen. Mogelijk weet iemand anders zo wanneer dat is en waar in ZH/Zeeland.
JB-NL: Laat je licht ook eens schijnen.