In Kanosport 2008/3 (NKB) heeft 2,5 pagina gestaan over dit onderwerp.
Er worden hier en daar wat getallen gebruikt. Mooi allemaal, maar er is een betere methode. Axel heeft tijdens het PeddelPraat zeekamp van een aantal deelnemers filmpjes opgenomen.
Drie stuks, één waarbij je langs hem vaart, één waarbij je recht op hem afvaart en één van hem af. Daarna komt de evaluatie.
Er wordt gekeken hoe de hoek is van je elleboog, t.o.v. je romp. Ook de hoek die je elleboog maakt tijdens trek- en duwslag. En of je hand niet te veel of te weinig buiten de boot komt.
Als er ergens iets niet optimaal is, dan kun je daaraan gaan werken, of een andere peddel proberen.
In de workshop over dit onderwerp die eerder was gegeven, kwam ook de persoonlijke voorkeur naar voren. De één vind een langzame slag prettig, een ander wil sneller. De laatste zal dan vaak een kortere peddel gebruiken.
Het is een beetje net als met auto's, er zijn diesel- en benzine motor aanhangers.
Kortom het is en blijft een interessant onderwerp.
O, ja. Ik heb op dit moment last van een tenniselleboog. Iemand raade mij aan om met een gebogen peddel te gaan varen. Dat ga ik uitproberen op het PP-herfstweekend.